PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ضمیر ناخودآگاه انسان و یادگیری با استفاده از روشهای NLP



Spiro
September 22nd, 2008, 02:19 PM
درود بر همه دانش دوستان :)

مدتی بود که تو فکر ایجاد این تاپیک بودم ولی متاسفانه فرصتش پیش نیومده بود و کم کم داشتم فراموش میکردم (فکر می کنم حدود 2 ، 3 ماه قبل توی یکی از نوشته هام توی فروم قولش رو داده بودم) امروز با خوندن تاپیک "یادگیری لغات GRE به کمک حافظه تصویری" کاری که مدتهاست در فکر انجام دادنش هستم برام یادآوری شد.
مطالبی که قرار توی این تاپیک باشه اول در مورد NLP و شناخت تفاوت بین آدم هاست و بعد از اون بررسی روشهای درست یادگیری برای آدمهای متفاوت. این موضوع خیلی مهمه که بدونیم همه روشها برای همه انسانها درست جواب نمیده ولی با دسته بندی کلی و شناخت میشه به راه حل های خوبی دست پیدا کرد.
مثلا بعضی دوستان در همون تاپیک "یادگیری لغات GRE به کمک حافظه تصویری" لطف کردن و تصاویری رو که خودشون برای لغات ساختن رو عنوان کردن تا بقیه هم استفاده کنند؛ اما همه اینها فقط میتونه به عنوان ایده و نمونه استفاده بشه و هر کسی باید خودش با تصویر ذهنی خودش اون لغت رو به حافظه بسپره و حتی ممکنه یک نفرصرفا با تصویر سازی نتونه این کار رو انجام بده! (منظور من دقیقا همون ضرب المثل معروف که بیاییم ماهی گیری یاد بگیریم) پس هر کسی باید بتونه بهترین روش رو برای خودش پیدا کنه.

آماده هستید؟! پس با ما باشید تا اسرار وجودی خودتون رو کشف کنید! ;D (اینم از اون جمله های تبلیغاتی بود که همه رو به سمت خودش جذب میکنه)

همه مطالبی که قصد دارم اینجا عنوان کنم منبع بخصوصی نداره و حتی بعضاَ از نتیجه گیریها و حاصل تجربیات خودمه. البته بعضی از مطالبی رو که قبلا جمع آوری کردم، متاسفانه الان منبع اونها رو نمی دونم ولی سعی میکنم تا حدممکن منابع ذکر بشه. (توی خیلی از وبلاگها هم که آدم نمی دونه منبع اصلی کدومه و کپی کدومه)

Spiro
September 22nd, 2008, 03:41 PM
من دقیقا به خاطر اینکه همه دوستان کمک کنن و با بحث کردن در مورد روشهای مختلف (که گاهی حتی با هم در تضاد هم هستن) به بهترین روشها برسیم و در انتها هر فرد با توجه به خصوصیات و توانایی های خود کارا ترین روش را برای خود انتخاب کند.

در ادامه بحث من قصد دارم اول یه مقدار در مورد انواع حافظه از ديدگاه NLP و بعد از اون در مورد توانایی‌هایی مغز بشر و ... همون طور که گفتم شاید بعضی هاشون کاملا با هم متفاوت باشه و شاید هم در تناقض!

Spiro
September 22nd, 2008, 09:09 PM
حتما می دانید اطلاعاتی را که انسانها از محیط اطرافشان دریافت میکنند با هم متفاوت است، اما آیا دقت کرده بودید که این تفاوت از کجا ناشی میشود و دلیل اصلی آن چیست؟
نمی خواهم اینجا در مورد ستاره شناسی روز تولد و تاثیر روز و ماه و سالی را که به دنیا میاییم بحث کنم، چرا که ارتباطات بسیار قوی و مستدلی را میتوانم برایتان بیان کنم مبنی بر اینکه این موضوع بر روی انسان، احساسات و نوع رفتارهای خودآگاه و ناخودآگاه افراد تاثیر به سزایی دارد. (البته این موضوع را خودم استدلال کردم و نظر شخصی خودم هست.)
اما واقعیت امر این است که انسانها در گرفتن اطلاعات از محیط و درک و به خاطر سپاری اون در سه دسته کلی جای میگیرند.
هر یک از این گروه های کلی که معرفی میکنم عمدتا از یکی از حواس خود در جهت دریافت اطلاعات از محیط بیشتر استفاده می کنند. (پس لزوما فقط از یک حس استفاده نمی کنند بلکه می گوییم بیشتر از این حس خاص بهره میبرند.)

آیا شده است از كسی سوالی بپرسید و او به سمت بالا نگاه كند ؟

آیا دیده اید افرادی برای یاد اوری مطلبی چشمها را به سمت گوشهای خود می چرخانند ؟

و ایا متوجه بعضی افراد شده اید كه وقتی می خواهند به یك سوال جواب دهند ٬چشمهایشان به سمت پایین متوجه می شود؟

كسی را می شناسم كه فقط با دست زدن به یك پارچه یا چند گرم چای یا برنج می تواند مرغوبیت آنها را تشخیص بدهد .

این شخص با لمس كردن ٬تجزیه و تحلیل می كند ٬مقایسه ای انجام می دهد ٬آنگاه نتایجی خاص بدست می اورد.

كسی دیگر باید همان كالا ها را می دید تا نسبت به مرغوبیتشان اطمینان حاصل كند و كسی دیگر وقتی مطمئن می شد كالایی خوب است كه چند تن از دوستان مورد اعتمادش از خصوصیات ان تعریف می كردند .
البته مطالب فوق بیشتر در مورد استراتژی افراد است كه می توانند با داشتن استراتژی مخصوص به خود٬ خوب را از بد تشخیص دهند.ما در این بحث این موضوع را مطرح می كنیم كه افراد در سه دسته بصری -سمعی و لمسی قرار دارند و هر دسته با توجه به خصوصیات خاص خودشان اطلاعات را از محیط دریافت و در نقطه ای خاص در مغز ذخیره ٬ و بر اساس اسراتژی خاصی انها را به یاد می اورند. افراد مختلف دارای هر سه كانال یاد گیری هستند. اما غالبآ یكی از آنها را بیشتر فعال می كنند و از راه این كانال با محیط به سازش می رسند.عمده اختلاف بین افراد هم از نا هماهنگ بودن طول موجهای پیام گیر و پیام رسانشان می باشد.
در كتاب صمیمیت در زوجین نوشته استاد برومند قبادی ٬ به انواع اختلافات شایع در زوجین پراخته شده است و ایشان متذكر شده است كه علت پایه ای اكثر اختلافات متفاوت بودن سیستم های ادراكی و استراتژیهای خصوصی زن و شوهر است.اما در این مبحث سخن ما در مورد یادگیری است نه در گیری! هر چند اگر معلم و شاگرد در دو دسته ادراكی متفاوت قرار داشته باشند٬ سرعت یاد گیری ٬متفاوت با زمانی است كه هر دو روی یك طول موج باشند!
امروزه NLP با كشف ساختار دنیای ذهنی این راز را برملا كرده است حركت چشمها به طور ناخوداگاه بیانگر جستجوی محل ذخیره اطلاعات در حافظه و ناخوداگاه است.چشم ایینه درون است.
1- وقتی كسی به سمت بالا نگاه می كند معنیش این است كه دنبال اطلاعات تصویری خویش می گردد (انسانهای بصری).
2- متوجه شدن به سمت گوشها بدین معناست كه شخص مشغول به یاد اوردن و یا ساختن اطلاعات صوتی است (انسانهای سمعی).
3- اطلاعات حسی در قسمتی واقع در پایین میدان ذهنی ذخیره می شوند (انسانهای لمسی).
لذا هر كسی دارای قالب فكری متفاوتی است و در نتیجه از شماره رمز خاصی برای یادگیری و یاداوری استفاده می كند.

پس اولین تمرین این است که ابتدا خود و سپس اطرافیانتان را بسنجید تا بفمید که از کدام دسته (سمعی؛ بصری؛ لمسی) هستید؟!

به ناچار این مقدمات را باید طی کنیم تا بتوانیم بحث بسیار جالب و جذابی که مورد نظرم هست را به پیش ببریم.

shahrouz
September 22nd, 2008, 09:18 PM
حتما می دانید اطلاعاتی را که انسانها از محیط اطرافشان دریافت میکنند با هم متفاوت است، اما آیا دقت کرده بودید که این تفاوت از کجا ناشی میشود و دلیل اصلی آن چیست؟
نمی خواهم اینجا در مورد ستاره شناسی روز تولد و تاثیر روز و ماه و سالی را که به دنیا میاییم بحث کنم، چرا که ارتباطات بسیار قوی و مستدلی را میتوانم برایتان بیان کنم مبنی بر اینکه این موضوع بر روی انسان، احساسات و نوع رفتارهای خودآگاه و ناخودآگاه افراد تاثیر به سزایی دارد. (البته این موضوع را خودم استدلال کردم و نظر شخصی خودم هست.)
اما واقعیت امر این است که انسانها در گرفتن اطلاعات از محیط و درک و به خاطر سپاری اون در سه دسته کلی جای میگیرند.
هر یک از این گروه های کلی که معرفی میکنم عمدتا از یکی از حواس خود در جهت دریافت اطلاعات از محیط بیشتر استفاده می کنند. (پس لزوما فقط از یک حس استفاده نمی کنند بلکه می گوییم بیشتر از این حس خاص بهره میبرند.)

آیا شده است از كسی سوالی بپرسید و او به سمت بالا نگاه كند ؟

آیا دیده اید افرادی برای یاد اوری مطلبی چشمها را به سمت گوشهای خود می چرخانند ؟

و ایا متوجه بعضی افراد شده اید كه وقتی می خواهند به یك سوال جواب دهند ٬چشمهایشان به سمت پایین متوجه می شود؟

كسی را می شناسم كه فقط با دست زدن به یك پارچه یا چند گرم چای یا برنج می تواند مرغوبیت آنها را تشخیص بدهد .

این شخص با لمس كردن ٬تجزیه و تحلیل می كند ٬مقایسه ای انجام می دهد ٬آنگاه نتایجی خاص بدست می اورد.

كسی دیگر باید همان كالا ها را می دید تا نسبت به مرغوبیتشان اطمینان حاصل كند و كسی دیگر وقتی مطمئن می شد كالایی خوب است كه چند تن از دوستان مورد اعتمادش از خصوصیات ان تعریف می كردند .
البته مطالب فوق بیشتر در مورد استراتژی افراد است كه می توانند با داشتن استراتژی مخصوص به خود٬ خوب را از بد تشخیص دهند.ما در این بحث این موضوع را مطرح می كنیم كه افراد در سه دسته بصری -سمعی و لمسی قرار دارند و هر دسته با توجه به خصوصیات خاص خودشان اطلاعات را از محیط دریافت و در نقطه ای خاص در مغز ذخیره ٬ و بر اساس اسراتژی خاصی انها را به یاد می اورند. افراد مختلف دارای هر سه كانال یاد گیری هستند. اما غالبآ یكی از آنها را بیشتر فعال می كنند و از راه این كانال با محیط به سازش می رسند.عمده اختلاف بین افراد هم از نا هماهنگ بودن طول موجهای پیام گیر و پیام رسانشان می باشد.
در كتاب صمیمیت در زوجین نوشته استاد برومند قبادی ٬ به انواع اختلافات شایع در زوجین پراخته شده است و ایشان متذكر شده است كه علت پایه ای اكثر اختلافات متفاوت بودن سیستم های ادراكی و استراتژیهای خصوصی زن و شوهر است.اما در این مبحث سخن ما در مورد یادگیری است نه در گیری! هر چند اگر معلم و شاگرد در دو دسته ادراكی متفاوت قرار داشته باشند٬ سرعت یاد گیری ٬متفاوت با زمانی است كه هر دو روی یك طول موج باشند!
امروزه NLP با كشف ساختار دنیای ذهنی این راز را برملا كرده است حركت چشمها به طور ناخوداگاه بیانگر جستجوی محل ذخیره اطلاعات در حافظه و ناخوداگاه است.چشم ایینه درون است.
1- وقتی كسی به سمت بالا نگاه می كند معنیش این است كه دنبال اطلاعات تصویری خویش می گردد (انسانهای بصری).
2- متوجه شدن به سمت گوشها بدین معناست كه شخص مشغول به یاد اوردن و یا ساختن اطلاعات صوتی است (انسانهای سمعی).
3- اطلاعات حسی در قسمتی واقع در پایین میدان ذهنی ذخیره می شوند (انسانهای لمسی).
لذا هر كسی دارای قالب فكری متفاوتی است و در نتیجه از شماره رمز خاصی برای یادگیری و یاداوری استفاده می كند.

پس اولین تمرین این است که ابتدا خود و سپس اطرافیانتان را بسنجید تا بفمید که از کدام دسته (سمعی؛ بصری؛ لمسی) هستید؟!

به ناچار این مقدمات را باید طی کنیم تا بتوانیم بحث بسیار جالب و جذابی که مورد نظرم هست را به پیش ببریم.


درود
يك بحث روانشناسي داغ داغ در اين مورد وجود داره. دارم مي خونمش . چكيدشو ميارم.

Spiro
September 23rd, 2008, 12:43 AM
یکی دو تا از دوستان به من پ.خ زده بودن و سوالاتی در این مورد پرسیدند، که من ترجیه دادم برای اینکه این دوستان و همین طور بقیه که احتمالا برای شناخت افراد و خصوصیاتشان مشکل دارند بیشتر توضیح بدم. در ادامه خصوصیات افراد بصری ؛ سمعی و لمسی رو کمی بیشتر توضیح میدم تا سوالی باقی نماند.

شناخت افراد بصري:

اگر شما داراي كانال ياد گيري تصويري يا سيستم يادگيري بصري و يا به طور كلي شخص بصري هستيد٬خصوصيات خاص داريدكه مي توانيد با شناخت انها به كليد يادگيري سريع و اسان دست يابيد .

افراد بصري معمولا تند و تيز حرف مي زنند٬ موقعي كه سخن مي گويند خيلي زياد با دست و گردن و اعضاي بدن اشاره مي كنند ٬سريع راه مي روند ٬زيبايي و زشتي براي انها بيشتر از اخلاق و ادب و كلام اهميت دارد .
تكيه كلامهاي اين افراد عبارت است از :
چه منظره قشنگي !چه زيبا!چه تصويري !تماشا كن !بعدآ مي بينمت !و...
اگر شما بصري هستيد ٬ و همچنين حافظه شما هم بصري است ٬ لازم است بدانيد چگونه از مغزتان استفاده كنيد ٬تا بتوانيد مطالب را به طور سريع و آسان ياد بگيريد .
به اين سوالات چه پاسخي مي دهيد ؟
ايا شما وقتي مطلبي كه روي تخته نوشته مي شود و با دياگرامها و تصاوير به شما نشان داده مي شود را بهتر ياد مي گيريد يا وقتي كسي چيزي براي شما مي گويد از او مي خواهيد دوباره تكرارش كند ؟
وقتي كسي را به شما معرفي مي كنند ٬متوجه مي شويد به جايي بي هدف زل زده ايد؟
ايا دوستان از شما مي خواهند موقع حرف زدن كمتر با سر وگردن اشاره كنيد؟
ايا موقعي بهتر درسها را فرا مي گيريد كه معلم را ببينيد و مطالب مهم را براي شما بنوبسد؟
ايا در كارگاههاي علمي براي ساختن يا مونتاژ كردن قطعات مدام به نقشه ها مراجعه مي كنيد ؟
ايا تا چيزي را ننويسيد ٬نمي توانيد ٬بعدآ ان را به خاطر اوريد ؟
ايا بازيهاي كامپيوتري ٬شطرنج ٬نقاشي و هنر هاي تجسمي را بيشتر دوست داريد ؟
اگر پاسخ به سوالهاي فوق مثبت است شما شخصي بصري هستيد و ممكن است داراي حافظه اي بصري باشيد .

شيوه هايي به شما معرفی مي کنم كه بتوانيد از اين كانال تصويري مطالب علمي را بهتر فرا گيريد .

Spiro
September 23rd, 2008, 01:10 AM
شناخت افراد سمعي :

افرادي كه جهان گوش وشنوايي بر انها حاكم است ٬كلمات ٬اصوات و الحان سيستم اصلي دريافت و پردازش ذهن انهاست .سرعت سخن گفتن انها متوسط است و كلامشان لحن و طنين خاصي دارد .تكيه كلانهاي صوتي دارند .مثلآ مي گويند :
چه خوش صدا!چه صدايي !چه اهنگي !
كوك وناكوك و... عاشق موسيقي و اوازند.
به اين سوالات چه پاسخي مي دهيد؟
ايا شما از فيلمهاي صامت و بي صدا و پانتوميم بيزاريد؟
ايا تلفظ يك لغت به صداي بلند براي شما راحت تر از نوشتنش است ؟
ايا چيزهايي را كه در سر كلاس از انها صحبت كرده ايد بهتر به خاطر مي اوريد يا موضوعاتي را كه مطالعه كرده ايد (ديديد)؟
ايا از مطالب يادداشتي روي تخته و اسلايد و جدول و تصوير بيزاريد؟
ايا وقتي مطلبي را بلند مي خوانيد ان را بهتر مي فهميد ؟
ايا طنز گفتن را بيشتر از جدول حل كردن دوست داريد ؟
ايا موقعي كه كاري را انجام مي دهيد زير لب زمزمه مي كنيد ؟
تمايل داريد بيشتر از ديدن گوش كنيد ؟

اگر پاسخ به سوالات فوق مثبت است شما به احتمال قوي فردي سمعي هستيد و حافظه ناخوداگاه شما مطالب را به صورت لحن و كلمه و صوت ضبط مي كند .

hooman_teh
September 23rd, 2008, 10:00 AM
Dear friend Spiro many thanks for starting this astonishing topic , I would like to thank you and ask you to update it whenever you can specially tell us how we can use these methods in learning and memorizing words.

Spiro
September 23rd, 2008, 11:53 AM
به نظر من از هر روشی که استفاده می کنید حتما کلمه رو توی جمله یاد بگیرید.
من برای لغات GRE همیشه همین کار رو می کنم. سعی می کنم هر لغتی رو توی یه جمله ساده یاد بگیرم و سعی می کنم اون جمله هم از Oxford باشه چون اولا به صحیح بودن ساختار جمله اطمینان دارم و درثانی کاربردش رو هم خیلی خوب یاد میگیرم و هم خیلی خوب توی ذهنم میمونه. مثلا من بارها شده یه لغت GRE که پارسال خونده بودم نه بطور دقیق فقط یکی دو بار توی یه جمله ساده اما وقتی الان میبینم توی نگاه اول شاید لغت نا آشنا به ذهنم برسه اما وقتی دیکشنری رو باز می کنم و چشمم به اون جمله می افته معنی دقیقش بعد از یک سال برام تداعی میشه. منظورم اینه که حتی اگه از حافظه تصویری هم استفاده می کنید سعی کنید لغات رو توی جمله های پرکاربرد یاد بگیرید. درضمن اون چیزی که خیلی مهمه اینه که تلفظ صحیحش رو هم یاد بگیرید چون حفظ کردن 3000 تا لغتی که غلط تلفظ بشه هیچ ارزشی نداره! بهترین زمانش هم همین الانه که لغت جدید یاد می گیریم چون بعدا اصلاح کردن تلفظ کمی مشکله!

درود
فرمايش شما براي تقويت زبان درسته. اما مهمترين چيز در زمان اندك بهبود كارآيي به هر روش ممكنه! لغاتي كه تو gre استفاده مي شن برخلاف تافل ممكنه بين خود انگليسي زبانها هم پركاربرد نباشه. بنابراين ملزم كردن به رعايت تلفظ و.... براي يادگيري-4000 3000 لغت تو مدت زمان اندكي كه همه ما داريم يخورده ذهن جووني رو مي طلبه. ( من كه پير پيرم :D) من به شخصه اعتقاد دارم كاري رو كه يك بنده خدايي تو 8-9 سال فيلم نگاه كردن - مجله خوندن و... انجام داده من تو 3 ماه نمي تونم انجام بدم.
يك كتاب به اسم مزرعه رو مي خوندم كه برنده جايزه شولستر شده. خيلي از لغات gre توش بود. اما من يك صفحه رو كه مي خوندم لغاتو با هم قاطي مي كردم!


در تاپیک یادگیری لغات GRE به کمک حافظه تصویری (http://www.applyabroad.org/forum/index.php/topic,13258.msg86956.html#msg86956) این صحبتها بین این دو نفر رد و بدل شده که خیلی خیلی جالب هست، و یک مثال خوب، کاربردی و کامل برای شما عزیزانی که این تاپیک رو دنبال میکنید.
از این صبحتها به وضوح میشه دریافت که جناب آقای صدرا فردی بصری نیستند و بیشتر با جملات ملموس و مفهومی با لغات بر خورد می کنن و باهاشون ارتباط بر قرار میکنند (احتمال زیاد لمسی هستند) ؛ اما در مقابل جناب shahrouz خان به حافظه بصری خیلی وابستگی نشون میدن و احتمال زیاد ایشون فردی بصری هستند! میبینید که زیاد سخت نیست! به این جمله در پست شماره 4 همین صفحه توجه کنید: عمده اختلاف بین افراد هم از نا هماهنگ بودن طول موجهای پیام گیر و پیام رسانشان می باشد. شما از این شناخت برای برقراری ارتباط موثر با اطرافیانتان باید استفاده کنید تا فردی به مراتب موفق تر باشید. (حرف اصلی NLP همین یک جمله بود!)
اما برای اینکه از بحث اصلی خودمون دور نشیم باید بگم که ما این تاپیک رو پیش میبریم تا هر کسی به تنهایی راه خود را برای یادگیری پیدا کند. نه اینکه نظرات و تجربیات خود را با فرض اینکه برای من بهترین راه بوده پس حتما برای شما هم بهترین و کاملترین خواهد بود به دیگران القاء کنیم هر چند از روی خیر خواهی و دوست داشتن.

در ضمن جناب hooman_teh ممنون از لطف شما، من قول می دم در عرض این یکی دو هفته تاپیک رو به جاهای خیلی خیلی خوبی برسونم. مطالب خیلی زیاد هست باید قدم به قدم پیش بریم.

در ادامه بحث حتما با ما باشید ...

dreamer
September 23rd, 2008, 02:44 PM
با سلام
با اجازه اقاي اسپيرو مي خواستم يه مطلبي رو در مورد حافظه يادآوري كنم و اون هم ديناميك بودن سيستم مغز و حافظه است
اگه دقت كرده باشين ادم جزو هر دسته اي كه هست (سمعي بصري يا لمسي) حتما حتما احتياج به حركت داره در اون چيزي كه مي خواد حفظ كنه!
مثلا من يه ادم بصري هستم به خاطر همين در تاپيك قبلي روي سيستم لينك تاكيد كردم و گفتم كه همه تصاويرو بهم ربط بديم.چون اينطوري درواقع باعث ديناميك شدن تصاوير تو ذهنم مي شم.
يا اون دوستي كه جزو افراد لمسي هست با جملات بيشتر كلمات رو يد مي گيرن چون جملات يه ريتم به خصوص دارن و همين ريتم يعني حركت!
به خاطر همينه كه اكثر ماها خود كلمات رو با معني هاشون نمي تونيم ياد بگيريم .
مثلا يه بار امتحان كنين: سعي كنين يه تصوير رو مثلا يه مجسمه رو بدون هيچ حركتي تو ذهنتون بياريد ! مطمئنا شما نميتونيد اون تصويرو خيلي تو ذهنتون نگه داريد (دائما بايد به خودتون بگيد كه تمركز كنيد روي اون تصوير) اما تمركز روي چيزي كه حركت داره خيلي راحتتره شما مي تونيد ساعتها بهش تمركز كنين!!!
اينهم يه مثال معروفه : سعي كنين جملاتي كه گفته مي شه رو تصور كنين يكي از جملاتش اينه: THE DOG IS NOT CHASING THE RABBIT چند درصد ماها قادر به انجامش هستيم؟يعني چند درصد ماها يه سگ رو مي بينيم كه يه خرگوش رو دنبال نمي كنه؟!

Spiro
September 23rd, 2008, 04:33 PM
متاسفانه برای افراد لمسی توضیح و تفسیر خیلی کمتر هست و خود من هم بعد از این همه مدت و این همه تجربه ارتباط با دیگران در این قسمت یکمی مشکل دارم.
از دوستانی که مطلع هستند و دستی بر آتش دارند تقاضا میکنم در توضیح و توصیف این دسته بیشتر همیاری و همکاری کنند.

اما گفتیم که کشف استراتژی یادگیری دیگران بسیار به کار آمد شدن افراد کمک می کند (طبق سیستم های ادراکی و لمسی و بصری و سمعی ) افراد مطالب را در یکی از فایلهای مغزی مربوطه ضبط می کنند!
حال واقعیت این است که شخصی که لمسی است با سیستم آموزشی ما دچار مشکل می شود. این دسته از افراد باید بیاموزند که چگونه مطالب علمی را طبق سیستم یادگیری خود (لمسی ) یاد بگیرد.
این افراد بیشتر اطلاعات را به صورت ملموس (قابل درک و فهم) به خاطر می سپارند (و کمتر به صورت اطلاعات سمعی و بصری )!
برای موفقیت در امر یاد گیری این دسته افراد باید یاد بگیرند که چگونه تصاویر بصری را در نظر مجسم سازند و کیفیت فرعی این تصاویر را طوری تغییر داده که مانند اطلاعات ملموس باشند. (مثل ورزشهایی چون کشتی و موج سواری و ...شود )

jeneral_b
September 24th, 2008, 01:09 PM
سلام به دوستان. بحث خیلی جالب شده ولی لحظه شماری میکنم به ایده های کاربردیش برسیم. فکر میکنم برای صرفه جویی در فضای مجازی و پیگیری بهتر هم که شده، بهتر می بود تاپیک جدید اضافه نکنید. البته از دیدگاه طبقه بندی و تخصصی تر کردن بحث و رسیدن به جاهای خوب، کار خوبیه. در هر حال از علمای تاپیک خواهشمندم زودتر به جاهای کاربردی برسونن چون فکر کنم خود این یاد گرفتن ماهیگیری پروژه ای باشه. :)

Spiro
September 24th, 2008, 11:05 PM
پیش از ادامه بحث و مطرح کردن تمرینات عملی و کاربردی به این مثال توجه کنید، آنتوني رابينز مثال جالبي دارد كه در اكثر سمينارها آن را مطرح مي كند .او مي گويد :
جواني از اهالي هاوايي با يك پرونده چند صفحه اي به نزدم امد ٬پرونده را روانشناسان مدرسه پر كرده بودند كه اين جوان در يادگيري ٬خصوصآ يادگيري املاء مشكل دارد.اين جوان بسيار افسرده بود .اولين كاري كه كردم ٬پرونده را پاره كردم و گفتم اين يك مشت مزخرفات است .حالش كمي تغيير كرد ٬متوجه شدم كه او اطلاعات را به شيوه <<لمسي>>در ذهن پردازش مي كند.او فقط به كندي حرف مي زد و به كندي ياد مي گرفت .در حقيقت او در يادگيري و ياد اوري از سرعتي به اندازه ديگر شاگردان برخوردار نبود .ذهنش يادگيري و ياداوري را با ناراحتي مرتبط كرده بود .زيرا همواره در مدرسه او را تحقير كرده بودند.لذا ذهنش با يادگيري و درس و كلاس ارتباط احساسي منفي اي برقرار كرده بود .به او گفتم ان روانشناسان ادمهاي خوبي بوده اند و از سر دلسوزي ان پرونده را برايت ساخته اند.مشكل انها اين بوده كه تو را (و نظام يادگيري تو را )درك نكرده اند.انها فقط تو را از لحاظ درسي بررسي كرده اند.من اطمينان دارم كه تو در رشته هاي ديگري در زندگي ات موفقيتي بي نظير داري !گونه هايش به سرخي گراييد ٬لبخند زد و گفت البته از ورزش موج سواري خيلي خوشم مي ايد .بعدآ متوجه شدم او يكي از قهرمانان اين رشته بوده ٬به او گفتم درباره اين ورزش حرف بزن ٬جوان نااميد افسرده چند دقيقه پيش ٬هم اكنون مثل يك شخص موفق حرف مي زد.كم كم سعي كردم در ذهنش <<بين اموختن و لذت >>ارتباط برقرار كنم .سپس از او خواستم بدنش را مانند لحظات شيرين موج سواري قرار دهد.همانگونه نفس بكشد و همانگونه نگاه كند .سپس در همين حال راجع به ايجاد مدرسه موج سواري از او پرسيدم و كم كم هجي كردن و ياد گيري املاء را با لذت <<احساس>>موج سواري با هم مرتبط كردم .او توانست بعد از پايان جلسه مانند شاگردان ممتاز املاء بنويسد.فقط<<به دليل شكستن تداعي منفي قبلي و ايجاد تداعي مثبت>>.
عزيزان با ذكر اين مثال متوجه شديد چگونه در خود حالت شرطي مثبت ايجاد كنيد. بيزاري شما از مطالعه يعني اينكه ذهنتان ان را با <<احساس منفي >> مرتبط كرده است. اگر مسير ياد گيري و شيوه شرطي شدن جديدي را به شخص بيمار آموزش دهيم در كمتر از 10دقيقه درمان ميسر است .
آيا مي شود در كمتر از پانزده دقيقه و يا در يك جلسه يك ساعته بتوان تغييراتي پايدار بوجود اورد ؟البته كه اين امكان وجود دارد.به شرط آنكه مغز را طور ديگري تنظيم كرد.

Spiro
September 24th, 2008, 11:12 PM
تمرینات علمی و عملی برای افراد بصری:
تمرین 1:اگر قصد دارید فرمولی ویا نكته ای علمی را به خاطر بسپارید٬ موضوع را در قسمت چپ و بالای كاغذ بنویسید. كاغذ حدود 10cm بالاتر از خط افقی دیدتان قرار گیرد. طوری كاغذ را بگیرید كه در سمت چپ بالای میدان دید شما قرار گیرد. دو یا سه بار به فرمول یا مساله بنگرید و اگر می خواهید آن را بنویسید، در قسمت سمت چپ و بالای كاغذ نوشتن آن را تكرار كنید. برای بایگانی در ذهن یكی از مطالبی را كه به خوبی در حافظه تصویریتان جای دارد را بررسی كنید.ببینید این مطلب با چه رنگی ٬در چه اندازه ای ٬ با چه صدایی و احساسی ثبت شده است.ایا تصویر ذخیره شده در حافظه بصری شما درشت است یا كوچك ٬چهار چوب دارد یا نه ٬بصورت فیلم است یا عكس؟سایر كیفیات فرعی را هم بررسی كنید .حال مطلب جدیدی را كه می خواهید یاد بگیرید دقیقا شبیه مطلب ذخیره شده در حافظه بصریتان كنید. رنگ و چهارچوب ٬محیط و صداها را دقیقآ مشابه سازی كنید. حال تصویر ایجاد شده را (در صورت نیاز به یادگیری)به سمت چپ و بالای میدان ذهنیتان منتقل كنید.٬ با این عمل سریعآ مطلب در ذهنتان خصوصآ در حافظه بصریتان ذخیره می شود. بعد از چندی دوباره به تصویر مطلب بر گردید ببینید ان را به خاطر می اورید!اگر در حالت خلسه پخش امواج ارام ذهنی (الفا) ان كار را انجام می دهید ٬در حین انجام تمرین اینكار و خصوصآ موقعی كه تصو یر را كاملآ جاسازی كردید٬انگشت دست راست خود را لمس كنید.چند بار این كار را تكرار كنید.در موقع نیاز با لمس انگشت دست راست شما ٬شما به ناحوداگاه و بخش حافظه تصویریتان متصل می شوید٬لذا یادآوری بهتر و سریعترصورت می گیرد.(شرطی كردن با لمس بدن )
با این روش دروسی چون ریاضی، املاء و هجی كردن لغات ٬یادگیری نقشه ها و تصاوبر و دیاگرامها را می توان سریع و آسان یاد گرفت.

Sadra
September 24th, 2008, 11:59 PM
Spiro جان خیلی ممنون که چنین موضوع جالب و پراهمیتی رو مطرح کردی.
لطفا نام کتاب های مفیدی که در این زمینه هست رو هم ذکر کنید.

Spiro
September 25th, 2008, 01:16 AM
Spiro جان خیلی ممنون که چنین موضوع جالب و پراهمیتی رو مطرح کردی.
لطفا نام کتاب های مفیدی که در این زمینه هست رو هم ذکر کنید.


خواهش میکنم ، من کاری نمیکنم.
آدم با یاد دادن به دیگرانه که خودشم بهتر و بیشتر یاد میگیره ;)
مطالبی رو که اینجا میارم حاصل جستجوها و تجربیات خیلی وقت پیش خودم هستش که منبع خیلی هاشونو الان نمیدونم. اتفاقا این چند روزه تو فکرش بودم بگردم و یه سری منبع خوب اینجا برای بچه هایی که میخوان بیشتر بدونن بگم، ولی فرصت نشده!
سعی میکنم به زودی این کارو انجام بدم.
در ادامه تمرینات بیشتری را خواهم گفت.
موفق باشید.

Spiro
September 25th, 2008, 02:02 AM
تمرین 2 برای افراد بصری:
این تكنیك بسیار قوی است و رمز موفقیت در انجام ان تمرین فراوان است.در هر كجا و هر مكانی می توانید از این شیوه قدرتمند استفاده كنید.البته اگر بتوانید با راز این تمرین اشنا شوید و انرا استخراج كنید كلید یادگیری سریع و اسان و كنترل حافظه بصری تان را بدست اورده اید.از یكی از دوستانتان بخواهید در مقابل شما قرار بگیرد شبیه موقعی كه می خواهید از او عكس بگیرید.به مغز خود اجازه دهید كه تصویری از او را بر پرده ذهن بتاباند ٬ابعاد این تصویر به اختیار شماست.انگاه چشمان خود را بندید و از او تقاضا كنید كه در وضعیت خود تغییری ایجاد كند.برای مثال دست و پای خود را جلوتر یا عقب تر ببرد به طوری كه با نگاهی قابل تشخیص باشد ٬انگاه چشمان خود را باز كرده و بگویید كه چه تغییری در وضعیتش ایجاد شده بود.پس از انكه با موفقیت این قسمت از تمرین را به پایان رساندیدو دریافتید كه دستیابی به پاسخ صحیح تا چه اندازه مستلزم پردازش اطلاعات است٬ می توانید از خود بپرسید كه چگونه این كار را انجام داده اید؟چگونه توانستید شكل و قیافه دوست خود را با تصویر موقعیت جدید او مقایسه كنید؟
به تشابهات توجه كردید یا به تفاوتها ؟ایا برای تشخیص تفاوتها ٬ تصاویر را كنار هم گذاشتید ؟یا انها را بر هم منطبق كردید (تصویر اولی و دومی )؟
به هر حال پاسخ به این پرسشها شماره رمز دستیابی به حافظه بصری تان است .بتدریج تمرین را پیچیده تر كنید بدینگونه كه شخص مقابل ٬نكات ریز تری را در تغییر وضعیت بگنجاند .مثلآ انگشترش را در بیاورد و یا ان را به دست دیگرش منتقل كند .شاید نا خود اگاه قسمتی از بدنتان به تغییر ایجاد شده در طرف مقابل واكنش نشان دهد .به ان اشاره درونی اهمیت بدهید٬كه رمز احساس حافظه تصویریتان است .
اگر ایمان بیاورید كه مفتاح رمز حافظه خود را بدست اورده اید ٬ناخود اگاه قدرتمند می شوید.برای توجه به تغییر ایجاد شده به رنگ ٬فضا ٬چهار چوب و...توجه كنید.تغییر را با استفاده از تشابه ها متوجه شدید یا با توجه به تفاوتها؟این شیوه همان مبنای ذخیره اطلاعات تصویری است.لذا شما مطلب جدید را بر اساس تفاوتی یا شباهتی (در یكی از كیفیات فرعی یا اصلی )با مطلبی قدیمی یاد می گیرید.
اساس یادگیری ٬ارتباط مطالب جدید با مطالب قدیمی در ذهن است .
ممكن است شما مطلب دیگر را اینگونه یاد بگیرید كه هیچ شباهتی به مطالب قدیمی نداشته باشد.شخصی می گفت ؛نتوانسته است حتی كلاس اول ابتدایی را بگذراند٬در زندگی مشكلات زیادی دارد.حافظه او پر بود از اطلاعاتی كه هیچ كدام با هم مرتبط نبودند.این شخص در ذهنش مطالبی را ذخیره می كرد كه متفاوت از گذشته باشد.ماشین سازی و ارایشگری هیچ شباهتی با هم ندارد٬راستی این شخص در جامعه چند درصد امكان رشد دارد؟(ذهن این شخص بر اساس تفاوت كلی و تضاد مطالب جدید و قدیم عمل می كرد).
شما در ذهن مطالب جدید را چگونه از مطالب قدیمی تفكیك می كنید؟

hooman_teh
September 27th, 2008, 10:28 AM
سلام Spiro جان من كه خيلي دارم استفاده ميكنم از مطلب مفيدت از وقتي فهميدم كه بصري هستم ميرم تو Google image و كلمه اي رو كه ياد نميگيرم تايپ ميكنم و 1 سري عكس مياره در موردش، باوركن تا عكسارو ميبينم خوبتر يادميگيرم فقط 1 بار نگاه كردن كافيه البته چشمم نكنيدا!!!!! اينم 1 روش يادگيري كلمات براي افراد بصري ;D

Spiro
September 27th, 2008, 01:30 PM
تمرین 3: تمرین یادگیری املاء و هجی كردن كلمات:

كسی كه بخوبی در هجی كردن كلمات مهارت دارد بیشتر از حافظه تصویری استفاده میكند. برای آنكه افراد سمعی هم بتوانند راهبرد موفقی در هجی كردن كلمات فرا بگیرند ٬تمرین زیر را انجام دهند:

(I): برای چند لحظه به كلمه ای كه می خواهید٬حروف آن را به خاطر بسپارید؛ "نگاه" كنید.

(II): نگاهتان را از روی كلمه یاد شده برگردانید٬ سپس در حالیكه چشمان خود را به سمت بالا و چپ بر می گردانید٬املای آن را در ذهن خود به تصویر بكشید. به تصویر اصلی (در كتاب و یا هر جای دیگر) باز گردید تا بتوانید جای كلمات افتاده را پر و املا كلمه مورد نظر را اصلاح كنید. این فرایند را تكرار كنید تا وقتی كه بتوانید املای صحیح را در ذهن خود مجسم كنید. شاید قرار دادن این تصویر در قسمت بالا و چپ ٬كمی دورتر از خودتان به شما كمك كند تا آن را بهتر یاد بگیرید. اگر بخواهید می توانید این طور مجسم كنید كه كلمه مورد نظر را با ماژیك و بر روی یك تخته وایت برد یا به صورت چراغهای نئون در حال نور افشانی یا به هر شكل دیگری در ذهن بنویسید. نوعی تجسم دیداری را انتخاب كنید كه روی شما تاثیر دارد و می توانید آن را به خاطر بیاورید. سپس این تجسم را به یك تصویر <<<پویا و محرك>>>تبدیل كنید.تصویری كه در آن واقعا در حال نوشتن هستید و تصویری همراه با هر نوع صدا و احساس آكنده از لذت و شادمانی .

(III): دوباره در خیالتان از كامه روی برگردانید. به تصویر ذهنی ای كه در بالا قرار دارد٬نگاه كنید و كلمه مورد نظر را بنویسید. اگر دیكته ان كلمه صحیح نباشد٬ دوباره به مرحله اول برگردید و فرایند را تكرار كنید.

(IV): برای آزمایش این فرایند دوباره به تصویر ذهنی خود بنگرید و سعی كنید آن را برعكس هجی كنید (كاری كه از نظر رواشناسی٬ تقریبا محال است). دانش آموزی در املا بسیار ضعیف بود٬ دلیل ضعفش این بود كه او برای یاداوری كلمات انها را با نوشتاری سیاه در زمینه ای سیاه تجسم می كرد. با تغییر رنگ زمینه از سیاه به سفید دانش آموز توانست املای تمام كلمات را صحیح بنویسد.

Sadra
September 28th, 2008, 11:24 AM
سلام
با تشکر مجدد از جناب Spiro

NLP=Neuro Linguistic Programming

این دو تا لینک هم جالبه:
http://www.nlp.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Neuro-linguistic_programming

Sadra
September 28th, 2008, 02:07 PM
سلام Spiro جان من كه خيلي دارم استفاده ميكنم از مطلب مفيدت از وقتي فهميدم كه بصري هستم ميرم تو Google image و كلمه اي رو كه ياد نميگيرم تايپ ميكنم و 1 سري عكس مياره در موردش، باوركن تا عكسارو ميبينم خوبتر يادميگيرم فقط 1 بار نگاه كردن كافيه البته چشمم نكنيدا!!!!! اينم 1 روش يادگيري كلمات براي افراد بصري ;D

روش خیلی خوبیه البته اگه بشه یه Online Photo Dictionary خوب هم گیر آورد خیلی کارت راحت میشه!
بچه هایی که این روش رو دوست دارند خیلی خوب میشه اگه تصاویر لغات GRE رو تو یه تاپیک مجزا باهم Share کنند.

hon-mr
September 28th, 2008, 03:02 PM
با تشکر از spiro که تکلیف بچه ها رو روشن کرد و جلوی اتلاف وقت رو گرفت . حالا اونایی که حافظه تصویری دارن می تونن با SHARE کردن تصاویر جالبی که پیدا کردن یا توضیح دادن این تصاویردر تاپیک به خاطر سپردن لغات GRP به کمک حافظه تصویری سرعت یادگیری رو بالا ببرن. من خودم با اینکه لغت های تاپیک مورد نظرو اولین بار بود که می دیدم به قول hooman-teh فقط یک بار نگاه کردن کافیه تا...

این آدرس یک دیکشنری تصویری لغات GRP هست ولی همه تصاویرش به یاد موندنی نیستن.
http://picturedictionary.blogspot.com

اگه تصاویر منتخب با توضیحات بچه ها توام بشن خیلی بهتر میشه به خاطرشون سپرد. تحلیل شما در مورد اینکه لغات رو با share کردن بهتر میشه به خاطر سپرد چیه spiro عزیز؟

Spiro
September 30th, 2008, 12:42 PM
سلام
با تشکر مجدد از جناب Spiro

NLP=Neuro Linguistic Programming

این دو تا لینک هم جالبه:
http://www.nlp.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Neuro-linguistic_programming

درود
با تشکر از همه دوستانی که همکاری میکنند؛
این مطلب هم درباره "برنامه ريزي عصبي - كلامي (NLP) چيست؟" در سایت دکتر صداقت (http://www.sadaghat.org/index.php?option=com_content&task=view&id=120&Itemid=204) مفید است.

تمرینات و آموزشهای جدیدی خواهیم داشت، پس همچنان با ما باشید. ;)
موفق باشید.

Spiro
September 30th, 2008, 01:00 PM
با تشکر از spiro که تکلیف بچه ها رو روشن کرد و جلوی اتلاف وقت رو گرفت . حالا اونایی که حافظه تصویری دارن می تونن با SHARE کردن تصاویر جالبی که پیدا کردن یا توضیح دادن این تصاویردر تاپیک به خاطر سپردن لغات GRP به کمک حافظه تصویری سرعت یادگیری رو بالا ببرن. من خودم با اینکه لغت های تاپیک مورد نظرو اولین بار بود که می دیدم به قول hooman-teh فقط یک بار نگاه کردن کافیه تا...

این آدرس یک دیکشنری تصویری لغات GRP هست ولی همه تصاویرش به یاد موندنی نیستن.
http://picturedictionary.blogspot.com

اگه تصاویر منتخب با توضیحات بچه ها توام بشن خیلی بهتر میشه به خاطرشون سپرد. تحلیل شما در مورد اینکه لغات رو با share کردن بهتر میشه به خاطر سپرد چیه spiro عزیز؟

# اول اینکه فراموش نکنیم نکته ای که قبلا هم توسط دوستان اشاره شده، یکی از خصوصیات اصلی حافظه انسان بخاطر سپاری تصاویر مربوط به اطلاعاتی خاص هست، یعنی اینکه هر فردی از هر دسته ای (سمعی، بصری و یا لمسی) که باشد به هر حال بخش اعظمی از اطلاعات خود را به همراه تصاویر مربوط به آن در حافظه ذخیره میکند! این نکته رو قبلا دوستانی مثل جناب "dreamer" هم در این تاپیک و هم در جای دیگر اشاره کرده بودند.
کدام یک از شما می توانید خاطره ای را به یاد بیاورید و بدون اینکه هیچ تصویری در ذهنتان نقش ببندد، آن را مرور کنید؟!
پس همیشه تصاویر با ما خواهند بود و این نکته در یادگیری لغات نیز باید توجه شود و از سوی دیگر افراد طبق نوع حافظه خود با استفاده از راه کارها و تمرینات ارائه شده در این تاپیک میتوانند سرعت و عمق این یادگیری را افزایش دهند.

# با وجود اینکه هر فرد باید به تنهایی با تصاویر مربوطه ارتباط بر قرار کند(همون طور که خودتون در مورد تصاویر این سایت فرمودید!)، اما به هر حال به اشتراک گذاشتن آنها میتواند بسیار مفید باشد.

Spiro
October 3rd, 2008, 11:35 AM
تمرینهایی برای افراد سمعی :
تمرین 2-2- بطور تجربی روانشناسان محققNLP دریافته اند كه مركز بایگانی خاطرات صوتی كمی پایین تر از آلبوم خاطرات تصویری است. لذا وقتی سوالاتی مربوط به حافظه صوتی می پرسیم، افراد به طور ناخودآگاه به سمت گوشها متمایل می شوند. در حالیكه افراد بصری برای دستیابی به حافظه تصویریشان به سمت بالا نگاه می كنند. سوالات زیر برملا كننده محل ذخیره اصوات ٬كلمات ٬الحان و ریتمها است :
- آخرین باری كه صدای آژیر ماشین پلیس را شنیدید چگونه بود؟
ـ صدای زنگ منزل شما چگونه است؟
ـ صدای رگبار باران را به یاد آورید؟
ـ صدای خواننده مورد علاقه شما چگونه است؟
در یاد آوری اصوات ٬ریتم ٬لحن ٬زیر و بمی صدا و محل مكث روی كلمات و... حائز اهمیت است.

تمرین 2-2- براساس تحقیقات مشخص شده است كه اصوات و اهنگها بر روی ذهن تاثیر فراوانی دارند .مغز انسان پس از شنیدن نوایی سبك احساس سبكی می كند و بعد از ان بهتر دروس سنگین را می فهمد.
خانم دیانا بیور می نویسد:*یكی از شاگردانم تمایلی به انجام تكالیف ریاضی نداشت ٬از وی تقاضا كردم كه اهنگ سبكی از نوع باخ در دستگاه پخش بگذارد و تاثیرش را بر فكر و ذهنش بیازماید و پس از شنیدن اهنگ به سراغ تكالیف ریاضی برود .نتیجه تعجب اور بود .زیرا ذهن سبكی را با ریاضی مرتبط می كرد و یاد گیری را اسان می ساخت *.
تمرین 2-3- به حالتی آرام و آسوده بنشینید و یا لم بدهید و به مدت پنج دقیقه به نوایی آرام گوش كنید. آنگاه از دوستی تقاضا كنید كه قدرت بازوی شما را بیازماید. دست نیرومندتر خود را با زاویه نود درجه نسبت به بدن محكم نگه دارید. سپس از دوستتان بخواهید كه با دست خود به آرامی روی مچ شما فشار بیاورد و با درهم شكستن مقاومت ساعدتان آن را پایین بكشد و نیروی بازویتان را بر حسب یك تا صد ارزیابی كند. بار دیگر آزمایش كنید. با این تفاوت كه این بار به نوایی سنگین گوش كنید و از دوستتان بخواهید كه مقاومت بازوی شما را ارزیابی كند. تفاوت این دو نتیجه بیانگر تاثیر موسیقی و اصوات بر مغز و سیستم ذهنی -بدنی شما می باشد.

تمرین 2-4- اگر حافظه شما سمعی است ٬سعی كنید مطلبی یا درسی را بر روی كاست ضبط كنید و ان را پخش كنید .چشمها را ببندید تا فرمول متن برایتان باز گو شود .بر روی الحان و كلمات متمركز شوید.

تمرین 2-5- جمله ای را از نوار گوش كنید (مكالمه ای با ترانه ای یا موزیكی). آنگاه از دوستتان بخواهید اگر میسر است ٬تغییراتی جزیی در شدت صدا و لحن صدا و نوع موزیك بدهد.سپس آن را دوباره گوش كنید. آیا متوجه تغییرات شدید؟ آیا صوتی یا لحنی یا كلمه ای توجه شما را جلب كرد؟ بر اساس تفاوتها یا تشابه ها متوجه تغییرات شدید ؟ این تمرین نحوه كاركرد حافظه سمعی را به شما نشان می دهد. موقع یادگیری مطالب جدید به همین گونه عمل كنید.

تمرین 2-6- مطلبی را كه به خوبی یاد گرفته اید مورد بررسی قرار دهید ٬چگونه آن را یاد گرفته اید؟ آیا صدایی خاص مطالب را برای شما بازگو می كند؟ برای یادآوری از كدام كیفیت فرعی صوتی استفاده می كنید؟ چه مطلبی با چه صوتی و لحنی٬با چه درجه ای از دور و نزدیكی ٬بمی و یا زیری صدا در حافظه تان ذخیره و به یادتان می آید؟ صدای ذهنی یادآور كننده را تجسم وتداعی كنید و مطالب را با همان شخص ذهنی یاد بگیرید و موقع امتحان از همان فركانس و امواج تقاضای یادآوری كنید.

Sadra
October 14th, 2008, 12:40 AM
روش خیلی خوبیه البته اگه بشه یه Online Photo Dictionary خوب هم گیر آورد خیلی کارت راحت میشه!
بچه هایی که این روش رو دوست دارند خیلی خوب میشه اگه تصاویر لغات GRE رو تو یه تاپیک مجزا باهم Share کنند.

اینم یه دیکشنری تصویری خوب شامل 6000 تا تصویر در 15 موضوع مختلف که البته یه سری از لغات GRE رو هم داره:
http://visual.merriam-webster.com/

Spiro
October 14th, 2008, 12:32 PM
درود بر همه همراهان؛
شرمنده من این چند روزه خیلی سرم شلوغ بود و فرصت نکردم آموزش ها رو ادامه بدم.
ولی یک خبر خوب که مطالبی که از اینجا به بعد داریم بسیار بسیار کاربری و تخصصی خواهد بود.

تا اینجا ما درباره آشنا كردن شما با شماره ها و رمزهای ذهنتان گفتگو كردیم. هر كسی دارای این شماره ها می باشد و اما بعضی افراد هستند كه می دانند این تجربیات بصری و صوتی و احساسی را چگونه در ذهنشان مرتب كنند تا موفق شوند و بعضی ها هم نحوه مرتب كردن این شماره های رمزی ذهن را (برای موفقیت) نمی دانند؛ برای هركاری استراتژی معینی داریم از جمله در خرید، فروش٬ یادگیری، ایجاد ارتباط و...
با مثالی نحوه استفاده از استراتژی ذهنی یك ورزشكار را شرح می دهیم :
اگر بخواهید نحوه اسكی بازی یك فرد ماهر را مدل سازی كنید، (البته شما بهتر است كه شخص موفق و درس خوان را مدل سازی كنید) باید اول با دقت حركات و شیوه های او را تماشا كنید (تصویر خارجی). هنگام تماشا سعی كنید بدن خود را مثل او حركت دهید (لمس خارجی). عمل بعدی این است كه در ذهن خود تصویری از یك اسكی باز ماهر داشته باشیم (تصویر درونی). این تصویر به طریق دیگر احساس باشد (یعنی خود را طوری تماشا كنید كه انگار فیلمی از شما بر روی پرده سینما در حال نمایش اسكی بازی است و شما آن را تماشا می كنید) سپس به صورت خود احساس وارد تصویر ذهنی شوید و سعی كنید حركات اسكی باز ماهر را تقلید كنید و انرا احساس كنید (لمس درونی ). این كار را مرتبا تكرار كنید تا انجام آن در ذهن برای شما آسان شود. بدین ترتیب استراتژی عصبی خاصی برای شما فراهم می شود كه در انجام حركات در سطح خوب به شما كمك می كند سپس آن را در دنیای واقعی انجام دهید (احساس لمس خارجی!)
اگر بخواهیم مراحل فوق را به صورت كد رده بندی كنیم به صورت زیر در می آید :
1- * تخ ((تصویر خارجی (
2- * لخ ((لمس خارجی )
3- * لد ((لمس درونی )
4- * تد *
5- * لد *
6- * لخ *
بعد از این مراحل اعتقادات٬ باورها٬ ارزشها و رفتارهای فرد موفق مورد نظر را نیز مدلسازی كنید.

Spiro
July 7th, 2009, 01:04 PM
من هم با نظر این دوستمون موافقم و واقعا" از مطالب استفاده کردم. نمیدونم چرا spiro جان یک تفقدی نمیکنه به ما و ادامه نمیده ;)

با تشکر از لطفی که همه دوستان به من دارن، من بابت تاخیر و فراموش کردن این تاپیک، واقعا از دوستان عضر خواهی میکنم و امیدوارم بتونم جبران کنم.
البته یکبار من تمامی اطلاعات روی هارد دیسکم رو از دست دادم و به سختی تونستم کمی از اونها رو باز یابی کنم، و این موضوع دلیل اصلی فراموشی من بود.
حالا سعی میکنم کم کم ادامه بدم، اما دوست دارم بقیه دوستان هم همیاری و همکاری لازم رو داشته باشن.
<>
فعلا با چند سوال شروع میکنیم تا بعد باز هم به سراغ تمرینات عملی و کاربردی بریم:
سوال اول:ایا فراموشی وجود دارد؟
تحقیقات نیم قرن اخیر روانشناسان نشان داده است (بجز بیماران خاص مغزی )چیزی به نام فراموشی وجود ندارد انچه که وجود دارد عدم یاد اوری است نه فراموشی. عدم دسترسی به فایلهای ذخیره کننده اطلاعات یعنی ناتوانی در بیاد اوردن یک موضوع؛ مثلا در بسیاری از مواقع اسم کسی را فراموش می کنیم و خیال می کنیم که اسم از مغز ما پاک شده است ولی بعد از چند دقیقه ناگهان خاطره ای در ما زنده می شود و بر طبق تداعی عصبی شرطی اسم شخص را به یاد می اوریم و یا دانش اموزانی که پاسخ سوالی را در سر جلسه امتحان با اشاره ای از طرف استاد راهنما یا معلم و یا یک انکئور دیگر جواب را به دست می اورند وگرنه بعد از جلسه امتحان وقتی که به یک کافه تریا جهت صرف یک نوشیدنی رفته اند جواب را به طور ناگهانی به یاد می اورند و یا چند بیت از شعری را فراموش کرده ایم از معلم می خواهیم ابتدا اول بیت را بخواند و با گفتن کلمات اول غزل ما تمام غزل را به یاد می اوریم.
هیپنوتیزم با ارجاع به گذشته شخص هیپنوز را به دورانهای گذشته زندگیش می برد مثلا دوران کودکی و شخص را قادر می سازد تا خاطراتی را که فراموش کرده بود به یاد اورد .مغز بنا به دلایل خاصی که تعدادی از انها مشخص شده است حجم عظیمی از اطلاعات را در فایل فراموشی قرار می دهد تا خوداگاه راحت تر و اسوده تر بتواند به کسب معلومات جدید بپردازد .از این بحث نتیجه می گیریم قدرت مغز نامحدود است و فراموشی وجود ندارد و انچه که وجود دارد عدم دسترسی به فایل فراموشی است و نه پاک شدن اطلاعات از مغز .با این توضیح به سراغ سوال بعدی خواهیم رفت...

rm_cpu
July 24th, 2009, 12:09 PM
دوستان فراموشي بعضي موقع ها خودش يه نعمت حساب ميشه !
مثلا اگه خداي نكرده عزيزي رو از دست بديد بدون فراموشي نمي تونيد دوام بياريد .

Spiro
July 24th, 2009, 01:50 PM
گویا این فراموشی کار دستم داده! شرمنده که باز هم فراموش کردم به این تاپیک سر بزنم. ;)

سوال دوم :ایا می توان سریع و اسان به فایلهای فراموش شده دست یافت ؟
به جز هیپنوتیزم که شخص را به اعماق ضمیر باطنش می برد با تغییر حالت جسمی تغییر جهت نگاه نحوه تنفس و تنظیم فایلهای یادسپاری و یاد اوری می توان به خاطرات به اصطلاح فراموش شده دست یافت .ما وقتی که یک درس را می خوانیم و چند روز بعد می خواهیم ان را امتحان بدهیم تا روز امتحان ما مطالب این درس را در فایل فراموشی قابل دسترس قرار می دهیم و بعد از مدتی خود به خود در فایل فراموشی غیر قابل دسترس قرار می گیرد ولی هیچ مطلبی از مغز برای همیشه پاک نمی شود پس اکثر مطالب در ضمیر نا خوداگاه و در فایل فراموشی قرار می گیرد تا مغز ما دچار سرسام و دیوانگی ناشی از ورود اطلاعات اطلاعات فراوان نشود .با این توضیح سوال بعدی مطرح می شود .

Spiro
July 24th, 2009, 01:52 PM
سوال سوم:چرا یک مطلب در فایل فراموشی ای قرار می گیرد که یا غیر قابل دسترس است و یا دیر به ان دست می یابیم ؟

علت فراموشی حافظه و یا ناتوانی مغزی نیست بلکه یادسپاری و یاداوری نظامی خاص را می طلبد. عدم نظم دهی به اطلاعات موقع وارد شدن به مغز و همچنین عدم نظم در یاداوری علت اصلی فراموشی است .مغز این قدرت را دارد که مطالب بی نظم را فراموش کند یکی از قدرتهای مغز یاداوری و دیگری فراموشی است . با دانستن نحوه کار این قدرت عظیم قادر خواهید بود مطالب علمی را موقع دریافت کد بندی کنید تا موقع یاداوری با سرعت بتوانید به ان فایل و ان کد مخصوص دست بیابید انگاه در می یابید که می توان سریع و اسان به یاد اورد .
یادسپاری و یاد اوری راز نیست بلکه یک نظام است و فراموشی ناشی از خیانت حافظه نیست بلکه ندانستن شیوه های ذخیره کردن اطلاعات و بازیافت انها علت عدم خروج اطلاعات از مغز می باشد .

Spiro
July 24th, 2009, 01:56 PM
سوال چهارم :برای یادسپاری و یاد اوری سریع و اسان از چه روشهایی استفاده می شود؟

روشهایی که به نحوی شخص را مستقیما به ضمیر ناخوداگاه یا به نیم کره راست مغز متصل می کند همان روشهای تند یادگیری است .
روش الفا و هیپنوتیزم و تصویرسازی و نقاشی متحرک و طرح شبکه ای یا ضمیرنگار و اواسازی و استفاده از طرحها و رنگها و حجمها و ده ها روش دیگر همگی به نحوی تکنیکهایی را به شخص می اموزد که نظام یادسپاری و یاداوری را در شخص فعال کنند .
باور کردن این روشها اولین گام در یادسپاری و یاد اوری سریع و اسان است .این روشها هر کدام مزایا و معایبی دارند اما مزایای انها بیشتر از معایبشان است .
متخصصان امر یادگیری، سعی در نظام مند کردن ورودی ها و خروجی های مغزی دارند که بر این اساس با کنترل نیم کره راست و چپ مغز اطلاعات کانالیزه شده و در میدانهای ذهنی مخصوص به خود قرار می گیرند .برای دستیابی به این اطلاعات فقط کافیست جا و محل هر دسته از موضوعات را بلد باشید .در این مبحث به تشریح میدان ذهنی پرداخته دخواهد شد. میدان ذهنی و شیوه ای معرفی شده است که شما بتوانید به اسانی بفهمید که مثلا ریاضی یا بینش اسلامی در کدام قسمت از این میدان ذهنی شما قرار می گیرد. با شناختن این مراکز ذهنی با تلاش کمتر مطالبی بیشتر در فایل مخصوص ان درس قرار داده و سریعتر و اسان تر ان را به یاد می اورید.

دارم سعی میکنم منابع جدیدی رو پیدا کنم تا با سرعت بیشتری پیش بریم.
ممنون از توجه و لطف همه دوستان؛ با ارزوی موفقیت و بهروزی.

honestbud
October 20th, 2009, 12:14 AM
با سلام.به یاد آوردن یک خاطره، نام، آدرس یا . . . با به یاد آوری یک تصویر برای افراد بصری کاری عادی است.
همون طور که در این پست هم قبلا اشاره شده، افراد بصری میتونند با کمک تصاویر کلمات رو برای همیشه به خاطر بسپرند.
در اینجا چند لینک رو که خودم از اون ها استفاده میکنم قرار میدم.انشالا هر وقت دایزکتری کاملی از کلمات و تصاویر مربوطه تهیه کردم اینجا قرار میدم تا همه استفاده کنند.اما فکر نکنم به این زودی ها آماده بشه
http://www.fotosearch.com
http://www.learnenglish.de/pictures.htm
http://www.my-english-dictionary.com/index2.htm
http://www.barbspics.com
بعضی از این ها مربوط به آموزش انگلیسی و بعضی دیگه بی ربط به اون هستند.
میتونید سرچ کنید یا از روی فهرست انتخاب کنید.البته از google قسمت image هم میتونید استفاده کنید.ولی خودم لینکه دوم رو توصیه میکنم.هم لغت های زیادتری داره و هم برای هر لغت عکس های بیشتر.
اگه باز هم سایت مفید پیدا کردم همین پست رو ویرایش میکنم.

ahghshirazi
January 26th, 2010, 11:17 AM
كتاب «تكنولوژي و مهندسي فكر »نوشته دكتر محمد علي حقيقي را به همه دوستان پيشنهاد مي كنم

babek_liver
April 8th, 2010, 01:36 AM
سلام خدمت دوستان
من که این کارو واسه حفظ لفات می کنم مثلا :
particular
تا نصف کلمه نوشته شده parti خب معلومه دیگه پارتی همیشه خصوصی میشه دیگه یکی که پارتی میگیره نمیره تو خیابون جار بزنه که من پارتی دارم پلیس میگیرتش ! پس افراد خصوصی خودشو دعوت می کنه و پارتیشو خصوصی میکنه . و در نتیجه معنی این لغت میشه خصوصی - خاص !!!!!!!!

الانم یه روش پیدا کردم بیایین تو این سایت واسه لفات مثل من بنویسین این همه تایپ واسه یه لغت معلومه دیگه هیشه تو ذهنتون میمونه که من واسه فلان لغت فلان جا مطلب نوشتم !

شاد باشید

b.sh
April 16th, 2010, 03:00 PM
سلام به همه ی دوستان
مطالب خیلی مفیدی بود مخصوصا اطلاعات spiro ولی چرا ادامه نمی دید؟ من خیلی پی گیر این مطالبم، چون هنوز نمی دونم جزو کدوم افراد می شم با توجه به اطلاعاتی که دادید، شاید جزو افراد لمسی باشم(اطلاعات در موردشون کم بود) چون به بعضی رشته های ورزشی علاقه و انرژی زیادی دارم ولی تا حالا جزو افراد خوب کلاس بودم و زیاد مشکلی در دروسی مثل ریاضی و فیزیک نداشتم. مخصوصا توی روابط ریاضی قوی بودم. از این جهت ممکنه لمسی نبوده و بصری باشم(چون علاقه زیادی به نقاشی دارم) ولی دیدن تصاویر برای به خاطر سپردن لغات چندان کمکی بهم نمی کنه. همیشه هم در یاد گرفتن لغات و دروس حفظ کردنی مشکلات زیادی داشتم(معمولا نمره های دروس عمومیم زیاد جالب نیست) . آخرش نفهمیدم من لمسی ام یا بصری. جالبم اینه که سرعت فراموشیم به جز در موارد اندکی که توجه ام رو جلب می کنه بسیار زیاده.
اگر ممکنه اطلاعات بیشتری در اختیارمون قرار بدهید. تا اینجا که خوندم خیلی واسم مفید بود.

x_farhad
February 20th, 2011, 01:10 AM
با سلام و ضمن تشکر از زحمتاتتون، یه تحقیق نسبتاً جدید توی NYT خوندم، که شاید بی ارنباط به موضوع این بحث نباشه.

ضمناً در این مقاله به چند روش بهینه کردن پروسه ی یادگیری هم پرداخته شده.

http://www.nytimes.com/2010/09/07/health/views/07mind.html?_r=1&bl=&pagewanted=all


Take the notion that children have specific learning styles, that some are “visual learners” and others are auditory; some are “left-brain” students, others “right-brain.” In a recent review (http://psi.sagepub.com/content/9/3/105.abstract) of the relevant research, published in the journal Psychological Science in the Public Interest, a team of psychologists (http://topics.nytimes.com/top/news/health/diseasesconditionsandhealthtopics/psychology_and_psychologists/index.html?inline=nyt-classifier) found almost zero support for such ideas. “The contrast between the enormous popularity of the learning-styles approach within education and the lack of credible evidence for its utility is, in our opinion, striking and disturbing,” the researchers concluded.

ali_m4057
March 26th, 2011, 10:10 AM
Dear all friends
I am Ali.
I am studying Ms in Civil Engineering in Malaysia now Although i got 2 full fund and one partial in USA, and one full fund in China but because of my military service i couldn't go to those country anyway I am applying for PhD Direct in USA at the moment again.
I studied this method about 5-6 years ago and when i saw this topic immediately i enter and read all the comments.I want to say my story which is about NLP and it's power. This is own experience.
In high school i really was naughty and do not like to study at all. I passed all of courses just a night before the exam... so i failed in konkor(first time). Next year i study about 1 YEAR to enter university but i accepted just in Azad Uni only in Kardani, after studying a year .....I thought i can not finish my education, Until I read Antonny Robbins Book named: Unlimited Power, In that book talked about this method and it's power... So I decided to do it, to improve my life, at first it did not change my life just i saw myself just like other people, That book had 5 volume and i read all of them and i did the all exercise, in that year i had 3 goals:
1. I was attending university because if i did not go i should go to military services, so it was my second semester , i told to myself i should took all my uni score above 16 so i can Moadelesazi to karshenasi konam.
2. I had part time job, but i can remember it took a lots of my time, but i did not want to cancel it, i wanted to continue it and become the best employee in that company.( so exciting, yes?!)
3. accept in Bachelor degree in my field in better university. ....................... ( all in 3 months just 3 months....just 3 !!)


so why i set these goals i want to put anttony's method in a test that i find it, Does it work or not?:
Now I can just say: IT WAS AMAZING, awo inspiring, TERRIFIC..... what ever you call it, doesn't matter ................it just works guys..........................

Now from that time until now i am using it, i should say 2 more things:
1. you can use it not only for learning GRE word but also for what you ever want.....
2. after a while it would be automatic , you do not need to think that , it just working , and this is another of miracle of this method.

for some of you guys maybe it's not a great story but for me that i thought i can not finish even my kardani in azad university , but now i am studying my master degree in abroad, and thinking about even higher education in USA , I should say IT IS A GREAT STORY.

Good luck for all of you.

P.S. 1. I really was chosen the best employee in that company in that time.
2. Badan fahmidam age darsamo balay 12 ham migereftam mishod ke moadelsazishon kard.....(adam be in karshenasay goroh taze vard chi bege?!) !! :-)

sartre
October 27th, 2011, 10:32 AM
حتما می دونید که امواج مغز موقع مطالعه با اوقات دیگه فرق داره. یه سری صداهای سه بعدی هست که این امواج رو شبیه سازی کرده و شما رو به اصطلاح تو جو مطالعه می بره. اگر پیدا نکردید می تونم براتون آپلود کنم.

msaber2
October 27th, 2011, 11:11 AM
اگه لطف کنین اپلود کنین ممنون میشم




حتما می دونید که امواج مغز موقع مطالعه با اوقات دیگه فرق داره. یه سری صداهای سه بعدی هست که این امواج رو شبیه سازی کرده و شما رو به اصطلاح تو جو مطالعه می بره. اگر پیدا نکردید می تونم براتون آپلود کنم.

sartre
October 28th, 2011, 04:07 PM
اگه لطف کنین اپلود کنین ممنون میشم
این عبارت رو سرچ کنید:
دانلود Super Learning 1 Anytime

lalaii
November 14th, 2011, 02:23 PM
سلام. مطالب جالب بود. قبلا هیچوقت به این شکل به یادگیری نگاه نمی کردم. اما در مورد گروه سوم یعنی کسانی که حسی هستند زیاد توضیحی نبود. چه لغتی را سرچ کنم؟ اگه ممکنه راهنمایی کنید که چطور راجع به سومی اطلاعات بیشتری به دست بیارم. ممنون.

www123
April 22nd, 2012, 12:05 AM
واقعا همچین چیزی میشنه
من انگلیسی در خواب رو هم پیدا کردم چیزه خاصی نداشت

mousavi_66
August 1st, 2012, 03:37 AM
Dear all friends
I am Ali.
I am studying Ms in Civil Engineering in Malaysia now Although i got 2 full fund and one partial in USA, and one full fund in China but because of my military service i couldn't go to those country anyway I am applying for PhD Direct in USA at the moment again.
I studied this method about 5-6 years ago and when i saw this topic immediately i enter and read all the comments.I want to say my story which is about NLP and it's power. This is own experience.
In high school i really was naughty and do not like to study at all. I passed all of courses just a night before the exam... so i failed in konkor(first time). Next year i study about 1 YEAR to enter university but i accepted just in Azad Uni only in Kardani, after studying a year .....I thought i can not finish my education, Until I read Antonny Robbins Book named: Unlimited Power, In that book talked about this method and it's power... So I decided to do it, to improve my life, at first it did not change my life just i saw myself just like other people, That book had 5 volume and i read all of them and i did the all exercise, in that year i had 3 goals:
1. I was attending university because if i did not go i should go to military services, so it was my second semester , i told to myself i should took all my uni score above 16 so i can Moadelesazi to karshenasi konam.
2. I had part time job, but i can remember it took a lots of my time, but i did not want to cancel it, i wanted to continue it and become the best employee in that company.( so exciting, yes?!)
3. accept in Bachelor degree in my field in better university. ....................... ( all in 3 months just 3 months....just 3 !!)


so why i set these goals i want to put anttony's method in a test that i find it, Does it work or not?:
Now I can just say: IT WAS AMAZING, awo inspiring, TERRIFIC..... what ever you call it, doesn't matter ................it just works guys..........................

Now from that time until now i am using it, i should say 2 more things:
1. you can use it not only for learning GRE word but also for what you ever want.....
2. after a while it would be automatic , you do not need to think that , it just working , and this is another of miracle of this method.

for some of you guys maybe it's not a great story but for me that i thought i can not finish even my kardani in azad university , but now i am studying my master degree in abroad, and thinking about even higher education in USA , I should say IT IS A GREAT STORY.

Good luck for all of you.

P.S. 1. I really was chosen the best employee in that company in that time.
2. Badan fahmidam age darsamo balay 12 ham migereftam mishod ke moadelsazishon kard.....(adam be in karshenasay goroh taze vard chi bege?!) !! :-)


میشه بیشتر توضیح بدین چه جوریاس روشش؟

milad83
September 25th, 2012, 08:23 AM
با سلام

12637

Brain Sync (http://www.brainsync.com/home.html)


Clinically proven to change your brainhttp://www.brainsync.com/images/stories/headph2.jpg

Brain Sync programs have been clinically tested with a record-breaking 87% success rate and are offered to patients at America's most prestigious hospitals. EEG studies conducted at Harvard Body Mind Medical School and UCLA concluded that Kelly Howell's Brain Wave Audio Technology® prompts brain activity into extraordinary body-mind states



Choose only the best


For over 20 years, Kelly Howell has collaborated with neuroscientists and biofeedback therapists to invent a sophisticated sound recording technique that makes Brain Sync programs more effective. The result is the most elegant and effective brainwave synchronization audio programs available in the world today


Brain Sync programs use window frequencies – extremely precise frequencies that fit through narrow biological windows to impact the body at a cellular level. The choice of frequencies specifically selected are based on extensive biofeedback research to help you achieve the same optimal brain states scientists have discovered in remarkable men and women



Leverage the power of your mind


Just as you turn the dial on a radio to get the station you want, with Brain Sync you can tune your consciousness to the ideal state of mind . Want to meditate or explore the mysteries of your mind? Listen to Theta Waves. Want to study for an exam, Gamma Waves will boost your brain into high gear. Need a good night's sleep? Delta Waves will help you get the rest your body craves. Feeling overwhelmed and need to chill? Alpha Waves wash away stress and increase creativity



موفق و شاد باشید

milad83
September 25th, 2012, 11:38 AM
با سلام ...

دوستان مجموعه Brain Sync شامل مجموعه آهنگ های زیر هست ........

12682


Brain Sync - Attract Love
Brain Sync - Brain Power
Brain Sync - Deep Learning
Brain Sync - Faith
Brain Sync - Guided Meditation
Brain Sync - Release Guilt
Brain Sync - Super Learning
Brain Sync - The Secret


هر قسمتی رو که خواستید پ.خ بدید تا آپلود کنم

موفق باشید

colonel_hamed
September 25th, 2012, 09:50 PM
سلام
ممنون از مطالب مفیدتون
من خودم حافظم بصریه و نقاشیمم تقریبا خوبه ، واسه همین پیش خودم یه ابتکاری زدم و لغتای GRE رو که هیچ رقمه تو ذهنم نمی موند رو تو یه دفتر نوشتم و برای هرکدوم یه تصویر خیلی ساده و خلاصه کشیدم و بهش ربط دادم ، تغییری که حس کردم فوق العاده بود ، برای بعضی از لغتا جواب نداد اما بطور کلی تعداد خیلی زیادی لغت رو تو زمان کمی جوری یاد گرفتم که به راحتی معنی و حتی کاربردشو می تونستم بیاد بیارم !
هنوزم دارم سعی می کنم این کارو ادامه بدم چون ازش جواب گرفتم اما نگرانیم اینه که با زیاد شدن لغتا همه چی با هم قاطی شه و بعد مدتی این روش جواب نده ، فعلا حدود 300 لغت رو با این روش تو کمتر از 3 هفته با روزی یک الی دو ساعت حفظ کردم .

یه مثال میزنم ، لغت abet یعنی encourage someone to do something wrong
لغت رو میشه تجزیه کرد به a+bet یعنی یک شرط بندی !
تصویر که آدمک کشیدم که داره در گوش یکی دیگه میگه : "شرط می بندم نمی تونی دزدی کنی"

این تصویر رفت تو ذهنم و بعید می دونم معنی این لغت دیگه به این زودیا یادم بره
شاید فکر کنید خیلی زمان می بره ولی بنظر من این کار مثل کار نجاریه که هر روز صبح یه وقتی برای تیز کردن ارش می ذاره ، شاید زمان بر باشه اما به قول انگلیسیا efficient هست .

milad83
September 27th, 2012, 02:45 PM
با سلام


Brain Sync - Brain Power



12834




موفق باشید
میلاد،

milad83
September 27th, 2012, 03:06 PM
با سلام

Brain Sync - Brain Power


12845

موفق باشید
میلاد،

milad83
September 27th, 2012, 03:28 PM
با سلام

Brain Sync - Brain Power


12849

موفق باشید
میلاد،

sa1990
October 23rd, 2012, 04:08 PM
میتونم خواهش کنم
Brain Sync - The Secret
Brain Sync - Release Guilt
Brain Sync - FaithBrain Sync - Attract Love
Brain Sync - Guided Meditation
ها رو آپلود کنید؟
ممنون

ostademusic
January 2nd, 2013, 12:37 PM
با سلام خدمت دوست عزیز آقای اسپیرو
من تمام مطالب شما را خواندم و لذت بردم. من هم چند ماهی است در مورد سیستم یادگیری در حال تحقیق هستم.
و خوشحالم یک نفر دیگه هم در مورد موضوعاتی که من تحقیق میکنم، مطلب نوشته.
فقط در یک مورد با شما موافق نیستم و اون شخصیت افراد سمعی، بصری و لمسی است.البته بین علما اختلافه. طبق تحقیقات من نمیتوان شخصیت خاصی برای کانالهای ترجیحی قائل شد. همان حرکت چشمها و اصطلاحات بکار برده در صحبتهایشان بهترین تست برای شناخت افراد هست.
موفق باشید دوست من

zarrra
January 22nd, 2013, 11:09 AM
شناخت افراد سمعي :

افرادي كه جهان گوش وشنوايي بر انها حاكم است ٬كلمات ٬اصوات و الحان سيستم اصلي دريافت و پردازش ذهن انهاست .سرعت سخن گفتن انها متوسط است و كلامشان لحن و طنين خاصي دارد .تكيه كلانهاي صوتي دارند .مثلآ مي گويند :
چه خوش صدا!چه صدايي !چه اهنگي !
كوك وناكوك و... عاشق موسيقي و اوازند.
به اين سوالات چه پاسخي مي دهيد؟
ايا شما از فيلمهاي صامت و بي صدا و پانتوميم بيزاريد؟
ايا تلفظ يك لغت به صداي بلند براي شما راحت تر از نوشتنش است ؟
ايا چيزهايي را كه در سر كلاس از انها صحبت كرده ايد بهتر به خاطر مي اوريد يا موضوعاتي را كه مطالعه كرده ايد (ديديد)؟
ايا از مطالب يادداشتي روي تخته و اسلايد و جدول و تصوير بيزاريد؟
ايا وقتي مطلبي را بلند مي خوانيد ان را بهتر مي فهميد ؟
ايا طنز گفتن را بيشتر از جدول حل كردن دوست داريد ؟
ايا موقعي كه كاري را انجام مي دهيد زير لب زمزمه مي كنيد ؟
تمايل داريد بيشتر از ديدن گوش كنيد ؟

اگر پاسخ به سوالات فوق مثبت است شما به احتمال قوي فردي سمعي هستيد و حافظه ناخوداگاه شما مطالب را به صورت لحن و كلمه و صوت ضبط مي كند .

من یه سوال داشتم من هم ادم بصری هستم هم سمعی
ینی چیزیو که مینوم یادم می مونه و حتی چیزیو که می بینم... از نظر مشخثات هر دوتاشم دارم...شاید با اختلاف کمتر..اما تو قبولی نمره زبانم مشکل دارم..ایا مشکلی دارم؟
میشه راهنمایم کنید