نقل قول نوشته اصلی توسط aminvo نمایش پست ها
این که خیلی بد فرهنگی هست که روی فیش انعام بدیم، دیگه انعام اجباری ندیده بودیم. کلا انعام دادن فرهنگ غلطی هست البته از دید من، چون هر کسی وظیفه ای داره و در قبال وظیفش حقوق دریافت میکنه، اگه خدماتی اضافه بر سازمان ارائه داده شد، مثل آوردن چمدان، برای قدر دانی انعام داده میشه ولی در رستوران که کسی انعام نمیده.
در رستورانها در امریکای شمالی انعام باید داده بشه. هدف این سیستم اینه که پیشخدمتهائی که خوب برخورد میکنند و به مشتری میرسند پاداش بگیرند و به این ترتیب با قرار دادن سیستم انعام مطمئن میشن که پیشخدمتها کارشون رو درست انجام میدن. مثلا اگر شما زیر 10 درصد انعام بدین یعنی از سرویس ناراضی بودید و اگر خیلی خیلی راضی باشید ممکنه 20 درصد انعام بدین. این بخشی از حقوق شون است و حتی در بعضی ایالتها بهش مالیات هم تعلق میگیره. البته در فرهنگ ایران که هیچ کس به customer service اهمیت نمیده این مسئله با تعجب بهش نگاه میشه ولی اتفاقا روش خیلی مناسبی برای حفط کیفیت سرویس است.

در پاسخ به شهداد خان باید بگم یک دفعه که با دوستی در امریکا به رستوران رفته بودیم موقع پرداخت دوست من فراموش کرد مبلغ انعام رو به قبض اضافه کنه. قبل از اینکه از رستوران خارج بشیم سرپیشخدمت دوان دوان آمد و با احترام از ما پرسید که آیا ما شکایتی در مورد سرویس داریم و اشکالی در کار پیشخدمت دیده ایم. ما تازه متوجه شدیم که انعام یادمون رفته بود و با عذرخواهی مبلغ مربوطه رو پرداخت کردیم.