نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: FAQ آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی

  1. #1
    Senior Member alpachino10 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    رشته و دانشگاه
    M.Sc. Electrical Engineering
    ارسال‌ها
    571

    پیش فرض FAQ آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی

    سلام دوستان
    به پیشنهاد دوست عزیزم Simon یک FAQ در مورد آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی تهیه شده که در ادامه قرار داده میشه. بخشنامه های مربوطه رو هم در انتهای سوال و جواب ها آپلود کردم. امیدوارم برای دوستانی که می خوان از این طریق مدارکشون رو آزاد کنند مفید واقع بشه.

    1-چرا آزادسازی مدارک از طریق عدم کاریابی ؟مگر چه مزیتی داره؟

    همانطور که احتمالا در جریان هستید، کسانی که مدرک اونها روزانه دانشگاه دولتی بوده برای ترجمه رسمی مدارکشون نیاز دارن تا اول مدارکشون رو آزاد کنند (منظور از آزاد سازی مدارک دریافت دانشنامه و ریزنمرات رسمی از طرف دانشگاه هستش که قابلیت ترجمه رسمی رو دارند.) این آزادسازی مدارک کلا از 3 طریق قابل انجام هستش: 1- انجام مدت زمان تعهد خدمت 2- پرداخت هزینه معادل تحصیل رایگان 3- آزادسازی مدارک از طریق عدم کاریابی. در روش آزادسازی مدراک از طریق عدم کاریابی در صورتی که متقاضی شرایط مربوطه رو داشته باشه بدون پرداخت هزینه خرید مدرک می تونه مدارکش رو آزاد کنه.

    2-برای آزاد سازی مدرک از طریق عدم کاریابی باید چه شرایطی رو داشته باشم و روند کلی مراحل به چه شکلی هستش؟

    الف)شرایط لغو تعهد از طریق عدم کاریابی:

    با توجه به بخشنامه جدید به تاریخ 1396/3/1 به شماره 41/3/176644 (تصویر نامه پیوست شد) در خصوص لغو تعهد خدمت آموزش رایگان، دانش آموختگان از تاریخ فارغ التحصیلی به مدت شش ماه وقت دارند در دفاتر کاریابی تقاضای کار نمایند و در صورت عدم دستیابی به فرصت شغلی می توانند نسبت به آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه پیگیری نمایند.
    چنانچه ثبت نام بعد از مهلت فوق الذکر باشد از امتیازات لغو تعهد از طریق عدم کاریابی نمی توانند بهره مند شوند.
    - برای آقایان در صورتی که کارت نظام وظیفه بعد از فراغت از تحصیل صادر شده باشد، مهلت شش ماهه بعد از تاریخ صدور کارت قابل محاسبه می باشد.
    - ثبت نام در دفاتر کاریابی در مدت مذکور اصالتا و یا با وکالت بلافاصله ظرف شش ماه از تاریخ فراغت تحصیلی نیز مورد قبول می باشد.

    1- سپری شدن حداکثر 6 ماه تمام از تاریخ فارغ التحصیلی متقاضی مندرج در گواهی موقت .
    2- سپری شدن حداکثر 6 ماه تمام از تاریخ صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پزشکی یا غیر پزشکی) برای آقایان
    3- سپری شدن حداکثر 6 ماه تمام از تاریخ ثبت نام متقاضی در موسسه کاریابی
    4- عدم وجود فرصت شغلی متناسب با تخصص فارغ التحصیل و معرفی نشدن به فرصتهای شغلی در طی مدت 6 ماه پس از تاریخ ثبت نام .
    ب) مراحل لغو تعهد:
    1-ارائه درخواست متقاضی به موسسه کاریابی بهمراه مدارک مورد نیاز
    2-اعلام نتیجه عدم کاریابی متقاضی با لحاظ شرایط فوق توسط موسسه کاریابی به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر .
    3-بررسی و کنترل مدارک و شرایط توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر و اعلام نتیجه به اداره کل مرکز استان
    4-انجام مکاتبه نهایی لغو تعهد توسط اداره کل استان به دانشگاه محل تحصیل متقاضی.
    ج) مدارک مورد نیاز متقاضی برای ثبت نام در موسسات کاریابی:
    1- کپی گواهی موقت فارغ التحصیلی عکس دار از دانشگاه مربوطه
    2- کپی شناسنامه و کارت ملی
    3- کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای آقایان)

    3-چه زمانی بعد از فارغ التحصیلی بهتره که در کاریابی ثبت نام کنم؟ اگه بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی در کاریابی ثبت نام کنم ایرادی داره؟

    خیر، به هیچ وجه ایرادی نداره. اما توجه کنید که در این صورت پس از اینکه 6 ماه از ثبت نام شما در کاریابی گذشت چون هنوز موعد 1 سال از فارغ التحصیلی شما سپری نشده کاریابی به شما هیچ معرفی نامه ای به اداره کار نمیده (حتی اگر هم بده اداره کار دیگه به هیچ عنوان نامه آزادسازی مدرک رو صادر نمیکنه.) و مجبور میشید که مدت بیشتری رو در کاریابی سپری کنید(و طبعا ریسک پیدا شدن احتمالی کار رو هم بپذیرید). پس بهتر اینه که 6 ماه (یا حداقل نزدیک 6 ماه) پس از فارغ التحصیلی در کاریابی ثبت نام کنید تا پس از گذشت 6 ماه از ثبت نام شما در کاریابی از فارغ التحصیل شدن شما هم 1 سال گذشته باشه و بتونید بلافاصله ادامه مراحل رو انجام بدید و نامه آزادسازی مدرک رو بگیرید (البته فراموش هم نکنید که در زمان مراجعه به اداره کار از زمان پایان خدمت یا صدور معافیت هم باید 1 سال گذشته باشه).

    4-برای آزادسازی مدرک از طریق کاریابی حتماً باید یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی گذشته باشه؟ یعنی من که دی ماه 89 فارغ التحصیل شدم باید تا دی ماه سال بعدش صبر کنم بعد به کاریابی مراجعه کنم؟

    خیر اصلا این طور نیست. زمانی که قراره شما نامه آزادسازی مدرک رو بگیرید باید 1 سال از فارغ التحصیلی گذشته باشه نه اینکه یکسال از فارغ التحصیلی بگذره و بعد برید در کاریابی ثبت نام کنید. شما در همون مدت یکسال بعد از فارغ التحصیلی هر موقع می تونید برید کاریابی ثبت نام کنید (هرچند همونطور که قبلا هم گفتم بهتره 6 ماه بعد از فارغ التحصیل شدن برید کاریابی و ثبت نام کنید(.

    5-بدون کارت پایان خدمت نمیشه کاری کرد؟

    خیر، بدون داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت به هیچ عنوان نمی توان در کاریابی ثبت نام و از این طریق مدارک را آزاد نمود.

    6-ملاک برای محاسبه گذشت یکسال از فراغت تحصیل تاریخ صدور گواهی موقت است یا تاریخ فراغت از تحصیل قید شده در مدرک موقت؟

    ملاک تاریخ فارغ التحصیلی قید شده در مدرک موقت می باشد.

    7-میخواستم بدونم بعد از این 6 ماه که میگن، جفت مدرک لیسانس و ارشدم آزاد میشه ؟ یا فقط یکیش ؟! نکنه برای هر کدام باید 6 ماه تو نوبت بود؟

    نیازی به 6 ماه جداگانه برای هر مدرک نیست.شما می تونید در کاریابی برای هر دو مدرک خود به طور همزمان ثبت نام کنید و پس از گذشت 6 ماه از عدم کاریابی (و در صورت گذشت هم 1سال از خدمت و هم 1 سال از فارغ التحصیلی )اقدام به آزادسازی هر دو مدرک نمایید.

    8-آیا مدارک صادر شده از طریق وزارت بهداشت هم شامل آزادسازی از طریق لغو تعهد می باشند؟

    خیر،این آیین نامه مربوط به دانش آموختگان وزارت علوم می باشد و دانش آموختگان رشته‌هاي پزشكي و پيراپزشكي (غير از رشته‌ دامپزشكي) مشمول اين آئين نامه نيستند.

    9-من در دوران کارشناسی و ارشدم از خوابگاه و وام دانشجویی استفاده کردم و هنوز موعد پرداختشون نرسیده. باید قبل از آزاد سازی مدرک همشون پرداخت بشه؟

    تسویه حساب با دانشگاه آخرین کار قبل از دریافت مدارک آزاد شده می باشد. یعنی زمانی که شما نامه صادر شده از طرف اداره کار رو به دانشگاه بردید و همه چی تایید شد، به شما اعلام میشه که باید تمام بدهیتون به اون دانشگاه ،از جمله بدهی به صندوق رفاه، رو پرداخت کنید تا بتونید مدارک آزادشده تون رو تحویل بگیرید.

    10-اگر برای استخدام کار مدارک موقت کارشناسی و ارشد رو ارائه داده باشیم محل کار از دانشگاه استعلام میکنه؟ و آیا اگر این استعلام بشه دیگه نمیشه از این قانون عدم کاریابی استفاده کرد؟

    بله، این احتمال وجود داره که محل کار شما از دانشگاه محل تحصیل تون درخواست استعلام مدرک بکنه (حتی بدون اینکه شما اطلاع داشته باشید.) در این صورت در آخرین مرحله که با نامه ی آزادسازی مدرک صادره از طرف اداره کار به دانشگاه مراجعه می کنید، به دلیل اینکه این استعلام در داخل پرونده شما موجود است، دانشگاه مدرک شما رو آزاد نمی کنه و همه چیز خراب میشه.

    11-من قبلا جایی تقاضای کار داده بودم و مصاحبه هم داشتم، اما به دلایلی در نهایت در اونجا مشغول به کار نشدم. حالا که برای آزادسازی مدرک به دانشگاه مراجعه کردم میگن که در پرونده شما استعلام از محل کار وجود داره و مدرک رو طریق عدم کاریابی آزاد نمی کنیم (ظاهرا اون جایی که تقاضای کار داده بودم از دانشگاه تقاضای استعلام کرده). حالا من چکار کنم؟

    شما باید از اونجایی که تقاضای کار دادید نامه ای به دانشگاه بگیرید که عنوان کرده باشه که شما در اونجا مشغول به کار نشدید.

    12-من مدتی است که در جایی مشغول به کار هستم و سابقه کار دارم. آیا دیگه از این روش نمی تونم مدارکم رو آزاد کنم؟

    خیر، قانونا اگر با مدرکتون کار کرده باشید و سابقه کار داشته باشید دیگه نمی تونید از این روش مدارکتون رو آزاد کنید (البته در صورت اینکه برای شما بیمه رد نشده باشه و محل کارتون هم از دانشگاه محل تحصیلتون استعلام مدرک نگرفته باشه، احتمالا می تونید باز هم از این روش استفاده کنید چون ظاهرا متوجه نمی شوند که مشغول به کار بودید.) با اینحال می تونید به اندازه مدت زمانی که کار کردید سابقه کار ارائه کنید و به تناسب اون از قیمت خرید مدرکتون کم کنید.

    13-پس از گذشت 6 ماه و دریافت معرفی نامه از کاریابی به کدام بخش اداره کار باید مراجعه کنم؟

    باید به بخش مربوط به کاریابی ها در اداره کار مراجعه کنید. زمانی که معرفی نامه رو از کاریابی می گیرید از خود مسئولین کاریابی سوال کنید تا دقیقا شما رو راهنمایی کنند که معرفی نامه رو باید به کدام قسمت و به کدام فرد در اداره کار تحویل بدید.
    تصاویر پیوست فایل‌های پیوست
    ویرایش توسط maxi1 : September 7th, 2017 در ساعت 05:49 PM دلیل: بخشنامه جدید اول خرداد 1396
    FAQ آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی
    When I was a little boy, I used to pray every night for a new bicycle. Then I realized, the Lord, in his wisdom, doesn’t work that way. So I just stole one and asked Him to forgive me! -Emo Philips


  2. #2
    Senior Member alpachino10 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    رشته و دانشگاه
    M.Sc. Electrical Engineering
    ارسال‌ها
    571

    پیش فرض پاسخ : FAQ آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی

    14-من اداره کار رفتم بهم دو تا نامه نمیده که بتونم هم کارشناسی و هم ارشدم را از طریق عدم کاریابی آزاد کنم. میگه ما فقط یک نامه میدیم. به نظرتون چیکار کنم؟ راه حلش چیه؟
    این مشکلی هستش که ممکن پیش بیاد چون ممکن سلیقه ای عمل کنند. اول از همه تمام تلاش خودتون رو بکنید که بتونید از اداره کار دو نامه جداگانه برای هرکدام ازمقاطع بگیرید. اما اگر دید که به هیچ عنوان راضی نمیشند که دو نامه­ی جداگانه بدن، حتما اون نامه رو از اداره کار برای مقطع بالاتر بگیرید. در این صورت بازهم می تونید هردو مدرک رو با اون یکدونه نامه آزاد کنید (هرچند که احتمالا به راحتی آزادسازی با دو نامه جداگانه نیست.) حالا چه جوری میشه با یک نامه که برای مقطع بالاتر صادر شده، هم مدرک اون مقطع و هم مقطع پایین ترش رو آزاد کرد؟ شما اول اون نامه رو می برید به دانشگاه مقطع پایین تر و درخواست آزادسازی مدرک رو میدید. اگر احتمالا بهونه آوردن که این نامه برای این مقطع صادر نشده، شما بخشنامه مربوطه رو که صراحتا در این مورد دستورش رو داده (و فعلا هم ظاهرا معتبر هستش) میزارید جلوی روشون و ازشون می خوایید که طبق دستور بخشنامه عمل کنند. حالا بخشنامه در این مورد چی میگه؟ من متن مربوطه رو از خود بخشنامه بدون کم وکاست اینجا میزارم:
    "اعلام عدم کاریابی در مقاطع بالاتر، تعهد خدمت دانش آموختگان را در مقاطع تحصیلی قبل نیز لغو می نماید.لازم است دانش آموخته به ترتیب از مقطع پایین تر نسبت به لغو تعهد خدمت اقدام نماید."
    بعد که مدرک مقطع پایین تر رو آزاد کردید، برای مدرک مقطع بالاتر اقدام می کنید. فقط توجه کنید که اصل نامه اداره کار رو باید به همراه داشته باشید و نزارید که دانشگاه مقطع پایین تر اون رو ازتون بگیره. بخشنامه رو هم آپلود کردم.

    15-من از این روش می خوام مدرکم رو بگیرم ولی سابقه کار دارم . می خواستم بدونم اداره کار سابقه بیمه رو چک می کنه یا نه؟
    بله، سابقه بیمه کاری مانع آزادسازی مدرک از این طریق خواهد شد.

    16-
    آیا کاریابی در حین تحصیل مورد قبول است؟ یعنی با اینکه فعلا دانشجو هستم می تونم در حین تحصیل هم در کاریابی ثبت نام کنم و از این طریق مدرکم رو آزاد کنم؟
    کاریابی حین تحصیل تنها برای دانشجویان دوره روزانه منع داره، یعنی در صورتی که دانشجوی دروه­ی غیر روزانه باشید (شبانه،آزاد، غیرانتفاعی و...) می تونید در حین تحصیل هم برای مدرک مقطع قبل خودتون که روزانه بوده در کاریابی ثبت نام کنید (برای این گفتم "مقطع قبل" که چون در مقطع فعلی غیر روزانه هستید دیگه نیازی به آزادسازی مدرک مقطع جاری ندارید.) اما در صورتی که دانشجوی دوره­ی روزانه هستید نه برای مقطع فعلی و نه برای مقاطع قبلی نمی تونید در حین تحصیل در کاریابی ثبت نام و از عدم کاریابی استفاده کنید. در این صورت تا فارغ التحصیل شدن باید صبر کنید.

    17-پس از دریافت نامه آزادسازی مدرک از اداره کار باید چکار کنم؟
    پس از دریافت نامه آزادسازی مدرک از اداره کار باید به دانشگاه مراجعه کنید.منتهی اگر برای بیش از یک مقطع می خواهید مدارک رو آزاد کنید باید ابتدا از مقاطع پایین تر شروع کنید. یعنی مثلا اول با نامه اداره کار مدرک لیسانس رو رو آزاد می کنید و پس از اینکه دانشنامه لیسانس رو گرفتید به همراه این مدرک و نامه اداره کار برای مدرک فوق لیسانس اقدام می کنید. (توجه کنید که در زمان مراجعه به دانشگاه برای آزادسازی مدرک مقطع بالاتر،دانشنامه و نامه لغو تعهد مقطع قبل حتما باید همراه تون باشه.)

    18-برای اینکه دانشنامه ام رو بگیرم باید حتما اون مدرک موقتم رو تحویل دانشگاه بدم؟
    بله، برای دریافت دانشنامه تون باید اون مدرک موقت رو هم به همراه بقیه مدارک مورد نیاز به دانشگاه بدید. و دیگه اون مدرک موقت به شما مسترد نمیشه

    19-وقتی نامه ای که رو از اداره کار گرفتم ببرم دانشگاه، حدودا چقدر طول میکشه تا دانشنامه به دستم برسه؟
    دانشگاه تا دانشگاه فرق میکنه. ولی معمولا بین 1 هفته تا 1 ماه طول میکشه تا دانشنامه رو به شما تحویل بدن.

    20-پس از آزادسازی مدرک دانشگاه باید چه مدارکی رو به من تحویل بده؟
    دانشنامه+ریزنمرات تائید شده+ نامه لغو تعهد که در اون قید شده که مدرک شما از طریق عدم کاریابی آزاد شده

    21-نامه لغو تعهد صادره از دانشگاه که در اون قید شده که مدرک از طریق عدم کاریابی آزادشده به چه دردی می خورد؟
    این نامه بعدا برای تایید مدارک توسط وزارت علوم مورد نیاز است (این تایید مدارک باید حتما انجام شود تا دارالترجمه مدرک شما رو ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزرات خارجه بکند.) اسکن این نامه در زمان ثبت نام اینترنتی برای تایید مدارک توسط وزارت علوم باید در سایت مربوطه به همراه اسکن بقیه مدارک آپلود شود.
    FAQ آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی
    When I was a little boy, I used to pray every night for a new bicycle. Then I realized, the Lord, in his wisdom, doesn’t work that way. So I just stole one and asked Him to forgive me! -Emo Philips


علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •