سلام مجدد دوست عزیز

در ادامه پست قبلی میخواهم دوباره تاکید کنم مطمین ترین مرجع شخص استاد است. من در سوال شما مفروض میگیرم که شما با مراجعه به وب سایت دانشگاه و صفحات اساتید به طور کامل و دقیق متوجه نمیشوید ایا استادی امکانات مالی یا اساسا تمایلی برای جذب دانشجو دکتری دارند یا خیر. و اگر نکته شما این باشد فرمایش شما صحیح است و بهترین راه حل مکاتبه با استاد است.

طبیعی است که نقطه شروع وبسایت دانشگاه و صفحات اساتید است . وقتی پاسخ کامل به دست نیاید ان موقع شخص استاد نقطه شروع هستند. با دیدن پستها اینجا به نظرم میرسد به یکی دو نکته دقیق تر توجه بفرمایید.

مفروض در شروع دکتری دریافت فاند برای تحصیل است. سلف فاند بودن برای دکتری فرع و استثنا است. بنابراین هیچ شرم و نکته بدی در سوال کردن از منابع مالی وجود ندارد. عرض نمیکنم در مکاتبه اول سوال شود که پول دارید یا نه! اتفاقا نظر من همانطور که بارها گفته ام کاملا برعکس است و این سوال را در طول زمان بعد از اعلام علاقه استاد به همکاری باید پرسید. ولی پرسیدن این سوال در طول مکاتبه با استاد کاملا طبیعی است. اتفاقا ازدید من نپرسیدن آن به معنای این است که دانشجو تصور صحیحی از مسیر و شرایط شروع دکتری هنوز ندارد. سوال از منبع مالی ضروری و نکته اولیه است بی احترامی مدخلیتی ندارد. چند دانشجوی واقعی یا خانواده شان در دنیا هست که هزینه 4 و 5و 6 و حتی بیشتر سال را بتواند تامین کند؟ اصلا چند درصد از جوانان بیست و چند سال و سی ساله در دنیا هستند که -دکتری به کنار- هزینه عادی زندگی را برای این مدت داشته باشند؟ حتی در کشورهای ثروتمند هم چنین مواردی در واقع استثنا است.

اینکه اساتید سرشان شلوغ است و ایمیلها را نمیبینند از دید من به بحث ما ارتباطی ندارد . استادی که سرشان شلوغ است چه شما سوال از منابع بفرمایید چه نفرمایید کارهای خودشان را دارند و دراحتمال دیدن ایمیل شما تغییری حاصل نمیشود. اینکه استاد چگونه منابع را تامین میکنند باز نکته ما نبود. بلی اساتید با تعریف پروژه از منابع دانشگاه ، از منابع دولت ، از منابع بخش خصوصی ، از منابع خیریه ها، از بودجه نهادهای بین المللی از منابع حتی اشخاص حقیقی تامین مالی پروژه هایشان را انجام میدهند. طرح تحقیق مینویسند و پروسه ای را طی میکنند یا موفق میشوند یا نمیشوند. اینها کانسرن من و شمای دانشجو نیست. ممکن است در مواردی -نه اینکه متداول باشد ولی محتمل است- حتی از خود دانشجوی متقاضی هم کمک بگیرند. ولی عرض کردم این رویه نیست فقط محتمل است. احتمالا شما هم از استاد نمیپرسید منبع مالی ایشان کجاست! همین که تایید کردند برای شما کفایت میکند.

نکته ای که به نظرم به چشم بعضی از دوستان نیامده بود - و به خصوص از دوستان پر سابقه انتظار دقت و تامل میرفت - این است که نوشته بودم و تاکید کرده بودم دانشگاههای قوی و خوب. یکبار دیگر هم عرض میکنم اگر قوی و مساعد باشید و استادی از یک دانشگاه خوب استعداد و توانایی شما را درک کنند و شما مناسب کارهای تحقیقی استاد باشید تمام تلاششان را برای جذبتان خواهند کرد. اگر خودشان منابع داشته باشند طبیعتا از ان محل اگر نداشته باشند از منابع دیگر جستجو خواهند کرد. نه اینکه همیشه موفق باشند ولی تلاششان را خواهند کرد. دانشگاههای معمولی و متوسط امکانات مالی کمی دارند و این قدرت مانورها برای اساتید انها کمتر است. هرچند که اساتید قوی همین دانشگاهها هم امکانات خوبی گاهی در دسترشان ممکن است باشد.

اخر اینکه دوستان در انجمن از روی تجربه ها و دیده هایشان همفکری میکنند و یادداشت مینویسند. مطالبی که نوشته ام تجربه ها یا مشاهدات دست اول من است. روشن است که دوستان دیگر هم از روی تجربه خودشان نظر میدهند و همفکری میکنند. شما همه نظرات را مطالعه میفرمایید و با توجه به شرایط خودتان از همفکری دوستان استفاده میفرمایید.

HTH


نقل قول نوشته اصلی توسط MR1993 نمایش پست ها
از کجا بفهمیم اساتید کانادایی پروژه ای در نظر دارند یا نه؟ معمولا پوزیشن های اروپایی تبلیغ می شوند ولی درباره پوزیشن های کانادایی چیزی دستگیرم نشده.